Sunday, February 1, 2009

Yearly Plan Sains Pertanian Form5 2009

BIDANG 3 : FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TUMBESARAN DAN PENGELUARAN TERNAKAN.


 

OBJEKTIF BIDANG :


 

Pelajar dapat :


 

  1. Memahami faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan.
  2. Memperolehi pengetahuan dan kefahaman dalam amalan pengeluaran ternakan.
  3. Menjalankan kajian untuk memperkukuhkan pemerolehan pengetahuan dalam bidang pengeluaran ternakan
  4. menyelesaikan masalah dalam pengurusan ternakan.
  5. Menghargai kepentingan industri ternakan terhadap pengeluaran ternakan.
  6. Menyedari kesan industri ternakan terhadap keseimbangan alam sekitar


 


 

Minggu / Tarikh

Bidang Pembelajaran 

Hasil Pembelajaran 

Cadangan Aktiviti Pembelajaran 


 


 


 

1

5/1-9/1


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

2

12/1-16/1 

3.1 Pengenalan


 

Aras 1

Memerihalkan faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan

  • Iklim
  • Nutrisi
  • Kesihatan
  • Genetik

Sumbangsaran

Mempamer peta minda yang dibina pada transparensi dan meminta pelajar melengkapkan peta minda yang dipamer


 

3.2 Iklim

  1. Unsur iklim

Aras 1

Menyatakan unsur iklim yang mempengaruhi tumbesaran ternakan :

  • Suhu
  • Hujan/kelembapan
  • Cahaya


 

Sumbangsaran

Membincangkan ilustrasi berkaitan suhu, hujan/kelembapan dan cahaya 

  1. Kesan iklim ke atas pengeluaran ternakan

Aras 1 :

  • Mentakrifkan himpitan iklim
  • Menyatakan kesan himpitan iklim secara langsung ke atas pengeluaran ternakan :
  • perlakuan semasa meragut
  • pengambilan makanan
  • pengeluaran hasil
  • pembiakan
  • Menyatakan kesan iklim secara tidak langsung ke atas pengeluaran ternakan :
  • penghasilan bahan makanan ternakan
  • serangan parasit dan penyakit
  • pengendalian dan penyimpanan hasil ternakan
  • Menyatakan cara mengurangkan kesan himpitan iklim:
  • mengadakan perumahan yang sempurna
  • menanam pokok naungan
  • mengamalkan ragutan waktu malam
  • memilih baka yang toleran terhadap haba
  • memberi makanan bernutrien tinggi

Aras 2 :

  • Menerangkan kesan himpitan iklim secara langsung ke atas pengeluaran ternakan
  • Menerangkan kesan himpitan iklim secara tidak langsung ke atas pengeluaran ternakan


 


 


 

  • Memerhati, merekod dan membincangkan kesan himpitan iklim ke atas ternakan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

  • Projek Kumpulan : Mereka bentuk sistem perumahan ternakan yang sempurna.


 


 


 


 


 

  • Pembentangan hasil projek mengikut kumpulan


 

3

19/1-21/1


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

4

26/1-30/1


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

5

2/2-6/2


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

6

9/2-13/2


 


 


 


 


 


 

  1. Permakanan
    1. Kepentingan permakanan


       


       


       

    2. Kelas Makanan

Aras 1 :

Menyatakan kepentingan permakanan:

  • Mengekalkan kesihatan
  • Memenuhi keperluan pertumbuhan
  • Memenuhi keperluan pengeluaran dan pembiakan

Menyatakan jenis dan fungsi nutrien:

  • Karbohidrat
  • Protein
  • Lemak
  • Mineral
  • Vitamin
  • Air


 

Aras 2 :

Menerangkan kepentingan pemakanan


 

Menerangkan fungsi nutrien 

  • Sumbangsaran


 

  • Mempamerkan sampel makanan ternakan yang berlabel lengkap komposisi kelas makanannya


 

  • Membuat peta minda


 

  • Melengkapkan pengurusan grafik
  1. Sistem Pencernaan


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Aras 1 :

Mengenalpasti struktur pencernaan ruminan dan bukan ruminan.


 

Aras 2 :

Menerangkan fungsi organ pencernaan ruminan dan bukan ruminan.

Melakukan bedah siasat ke atas ayam/puyuh dan melakar sistem pencernaan


 

Aras 3 :

Membandingbeza sistem pencernaan lembu/kambing dengan sistem pencernaan ayam/puyuh.


 


 


 


 


 

Amali bedah siasat

Manual Amali No.11 

  1. Bahan makanan ternakan


     


 


 


 


 


 


 


 

Aras 1

Mentakrifkan :

  • Foraj
  • Foder
  • Pastura
  • Konsentrat

Mengenalpasti jenis bahan makanan ternakan:

  • Foraj
  • Konsentrat


 

Aras 2

Membandingkan kelebihan dan kekurangan foraj dengan konsentrat

  • Menerangkan ciri rumput baik pilih:
  • Pengeluaran hasil yang tinggi
  • Cepat tindakbalas terhadap baja nitrogen
  • Jenis saka
  • Ketahanan tinggi
  • Kecernaan yang baik
  • Nilai nutrien yang tinggi
  • Kadar tumbesaran dan pertumbuhan semula cepat
  • Kadar daun kepada batang tinggi
  • Digemari ternakan


 

Mengumpul dan mengenal pasti beberapa sampel foraj dan konsentrat


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Membandingkan kandungan nutrien dalam beberapa jenis foraj dan konsentrat.


 

Kerja kumpulan:

Membuat rujukan mengenai rumput baik pilih


 

Menyaksikan gambar/slaid/video


 


 


 

  1. Catuan Makanan Ternakan


     


 

Aras 1

Menyatakan pengertian catuan makanan seimbang


 

Aras 2

Menerangkan konsep Nisbah Penukaran Makanan (NPM)

Menghitung NPM

Mengkaji maklumat kandungan nutrien pada label pembungkus makanan ternakan dan melakar carta pai bagi menunjukkan komposisi peratus kandungan kelas makanan

Meneliti dan membincangkan jadual NPM

Latihan pengiraan 


 


 

7

16/2-20/2


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

8

23/2-27/2


 


 


 

  1. Kesihatan


 

  1. Kepentingan kesihatan ternakan


     


 


 


 


 


 


 

Aras 1

  • Menyatakan kepentingan kesihatan ternakan:
  • Mengurangkan kadar kematian
  • Mencapai keupayaan tumbesaran dan pengeluaran yang maksimum
  • Mengelakkan jangkitan penyakit dari ternakan lain
  • Mendapatkan keupayaan penukaran makanan yang optimum


 


 

Sumbangsaran


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

  1. Penyakit ternakan


 

Aras 1

  • Mengenal pasti simtom ternakan yang sakit
  • Tiada selera makan
  • Cirit birit
  • Suhu badan tinggi
  • Mata kuyu/berair
  • Tidak aktif
  • Pengeluaran hasil berkurangan
  • Bulu kasar dan kusut
  • Penurunan berat badan
  • Menyatakan punca penyakit ternakan
  • Serangan patogen dan parasit
  • Kekurangan nutrien
  • Kecederaan fizikal
  • Kecacatan kongenital
  • Pencemaran makanan dan minuman
  • Menyatakan cara pencegahan dan pengawalan penyakit :
  • Kuarantin
  • Penghapusan
  • Pemvaksinan penggunaan baka yang resistan
  • Pengawalan vektor
  • Amalan sanitasi
  • Penakaian
  • Pemberian makanan seimbang


 

  • Menamakan bahan untuk merawat penyakit
  • antiseptik
  • antibiotik
  • racun cacing
  • racun parasit luar


 

Aras 2 :


 

  • Menerangkan kepentingan kesihatan ternakan
  • Menerangkan punca-punca penyakit ternakan
  • Menerangkan cara-cara pencegahan dan pengawalan penyakit
  • Menerangkan cara merawat penyakit dengan:
    • Antiseptik
    • Antibiotik
    • Racun cacing
    • Racun parasit luar


 


 

Menyaksikan slaid/gambar ternakan yang sihat dan yang berpenyakit


 

Memerhati spesimen/gambar/slaid parasit luaran dan parasit dalaman


 

Melengkapkan pengurusan grafik


 

Ceramah


 


 


 


 


 

Menjalankan penyahjanhkitan keatas peralatan dan perumahan ternakan


 

Tunjukcara merawat penyakit


 

Melengkapkan jadual pemvaksinan ayam


 

Spesimen bahan rawatan dan pencegahan penyakit


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

9

1/3-5/3


 


 


 


 


 

  1. Genetik


 

  1. Ciri ternakan yang dikehendaki


     


 

  1. Memperbaik baka yang sedia ada


 


 

Aras 1

  • Menyatakan ciri ternakan yang dikehendaki:
    • cepat membesar
    • cepat mengeluarkan hasil
    • berupaya melahirkan banyak anak
    • hasil tinggi
    • kecekapan penukaran makanan
    • resistan terhadap penyakit
    • toleran terhadap persekitaran
  • Mentakrifkan:
    • Pembiakbakaan kacuk
    • Pembiakbakaan seturunan


     

Aras 2

  • Menerangkan ciri-ciri ternakan yang dikehendaki
  • Menghuraikan cara-cara memperbaik baka yang sedia ada melalui pembiakbaikbakaan kacuk dan pembiakbakaan seturunan


 


 


 

Sumbangsaran


 

Meneliti jadual perbandingan ciri baka yang berlainan


 

Menyaksikan video / slaid / gambar mengenai perbandingan ciri baka yang berlainan.


 

Melengkapkan pengurusan grafik 


 


 

10

8/3-12/3 


 

  1. Sistem pembiakan


 

Aras 1

  • Mengenal pasti organ-organ sistem pembiakan ruminan.
  • Menyatakan fungsi organ-organ sistem pembiakan ruminan
  • Menyatakan tanda biang:
    • membenarkan dipanjat
    • mukus di vulva
    • selalu terkencing
    • sentiasa menegakkan ekor
    • mengasingkan diri
    • kurang selera makan
    • gelisah dan bising
  • Menyatakan maksud:
    • pengawanan semulajadi
    • permanian beradas

Aras 2

  • Membandingkan kelebihan dan kekurangan pengawanan semulajadi dengan permanian beradas
  • Menerangkan langkah penyediaan semen untuk permanian beradas:
    • mengumpul semen
    • mencairkan semen
    • menyimpan semen
  • Menerangkan langkah penyuntikan semen dalam permanian beradas.


 


 

Menyaksikan slaid / model / gambarajah yang menunjukkan sistem pembiakan ruminan.


 

Melakar dan melabel


 


 


 


 

Menyaksikan video / slaid untuk mengenal pasti tanda biang.


 


 


 


 

Transparensi bermaklumat


 

Melengkapkan pengurusan grafik


 

Tunjukcara


 

Lawatan  


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

BIDANG 4 : PERLADANGAN SEBAGAI SUATU PERNIAGAAN


 

OBJEKTIF BIDANG :


 

Pelajar akan dapat :


 

  1. Memperoleh pengetahuan dan kemahiran asas dalam pengurusan ladang.
  2. Mengaplikasi prinsip pengurusan ladang dalam amalan penanaman dan penternakan.
  3. Menjayakan suatu bidang usaha secara terancang dan teratur.
  4. menyelesaikan masalah dalam pengurusan ladang
  5. menghargai perladangan sebagai satu prospek perniagaan.


 

Minggu / Tarikh

Bidang Pembelajaran 

Hasil Pembelajaran 

Cadangan Aktiviti Pembelajaran 


 


 

11

22/3-26/3


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

12

29/3-2/4


 


 


 


 


 


 


 


 

13

5/4-9/4 

  1. Perladangan Sebagai Suatu Perniagaan


     

    a. Pengenalan.


     


     

Aras 1 :

Menyatakan pengertian perladangan sebagai suatu perniagaan.

Menyenaraikan mengikut urutan langkah-langkah dalam prinsip pengurusan ladang

  • perancangan
  • pelaksanaan
  • pengawalan
  • penilaian

Aras 2 :

Menerangkan langkah-langkah dalam prinsip pengurusan ladang.


 

Sumbangsaran mengenai ladang komersil


 

Perbincangan kumpulan kecil


 

Membincangkan carta aliran pengurusan 


 

  1. Perancangan Untuk Memulakan Ladang


     

    a. Belanjawan bidang usaha


     


     


 

Aras 1 :

  • Mentakrifkan belanjawan ladang.
  • Menyatakan maklumat yang perlu untuk menyediakan belanjawan ladang:
    • harga pasaran beberapa hasil
    • sumber pengeluaran yang ada
    • kos sumber pengeluaran
  • Menghitung anggaran pendapatan
  • Menghitung anggaran perbelanjaan
  • Menghitung keuntungan


 

Aras 2 :

  • Menghitung kos luar jangka
  • Menghitung pulangan setiap ringgit dilabur


 

Aras 3 :

  • Menyediakan belanjawan beberapa bidang usaha.
  • Mentafsirkan nilai pulangan setiap ringgit dilabur.
  • Memilih bidang usaha berdasarkan nilai pulangan setiap ringgit dilabur.


 

Gerak kerja kumpulan

Mendapatkan maklumat harga pasaran hasil pertanian, harga input ladang dan kadar upah.


 

Latihan menghitung :

  • anggaran pendapatan
  • anggaran perbelanjaan
  • keuntungan


 

Membincangkan contoh belanjawan dua bidang usaha dan membandingkan nilai pulangan setiap ringgit yang dilaburkan.

Menyediakan sekurang-kurangnya dua bidang usaha tanaman atau ternakan yang boleh dijalankan di sekolah.

Memilih satu bidang usaha berdasarkan belanjawan yang telah disediakan.


 


 


 

14

12/4-16/4 


 

b. Rancangan operasi

ladang


 


 

Aras 1 :

  • Melakar pelan susun atur ladang
  • Menyediakan jadual kerja
  • Menyediakan format yang berkaitan


 

Aras 2 :

  • Menerangkan rancangan operasi ladang yang melibatkan :
    • Melakar pelan susun atur ladang
    • Menyediakan jadual kerja
    • Menyediakan format yang berkaitan


 

Aras 3 :

  • Merangka rancangan operasi ladang


 

Membincangkan pelan susun atur ladang.


 

Merancang satu bidang usaha secara berasingan.


 

Membentangkan rancangan operasi ladang secara berkumpulan.


 


 


 


 


 


 


 

15

19/4-23/4


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

16

26/4-30/4


 


 


 

4.3 Pelaksanaan Operasi Ladang


 

  1. Pemerolehan sumber


 


 


 

  1. Pengurusan pengeluaran


     

Aras 1 :

Menyatakan sumber pengeluaran yang diperlukan.

  • tanah
  • modal
  • pekerja
  • pengurusan

Menerangkan bagaimana sumber pengeluaran diperoleh.


 

Mengenal pasti rekod fizikal dan rekod kewangan.


 

Menyenaraikan mengikut urutan aktiviti pemasaran hasil :

  • mengumpul
  • memproses
  • menggred
  • membungkus
  • mengiklan
  • menyimpan
  • menjual


 

Aras 2 :

  • Menerangkan langkah operasi permulaan:
    • menyediakan kawasan
    • membina struktur ladang
    • menyediakan infrastruktur
  • Menerangkan aspek pengurusan berikut:
    • pekerja
    • jentera
    • tanaman
    • ternakan
  • Menerangkan jenis rekod pengurusan:
    • rekod fizikal
    • rekod kewangan
  • Menerangkan aktiviti-aktiviti pemasaran hasil


 

Mendapatkan sumber pengetahuan untuk melaksanakan bidang usaha.

Melaksanakan satu bidang usaha yang telah dirancang.

Ceramah.


 

Merujuk format kertas kerja permohonan pinjaman bank.


 

Membincangkan elemen dalam rekod fizikal dan rekod kewangan


 

Menyediakan peta minda aktiviti pemasaran


 

Membina carta aliran proses aktiviti pemasaran hasil


 

Lawatan ke ladang berhampiran


 

Mengumpul maklumat dari media cetak dan elektronik


 

Perbincangan dalam kumpulan


 

Melengkapkan pengurusan grafik


 

Melengkapkan rekod fizikal dan rekod kewangan


 

Menulis esei pemasaran satu contoh hasil pertanian setempat

17

3/5-7/5 

Ulangkaji 

18

10/5-14/5 

Peperiksaan Pertengahan Tahun 

 

19

17/5-21/5 

Peperiksaan Pertengahan Tahun 

20

24/5-28/5 

Ulangkaji 


 


 

21

14/6-18/6


 

22

21/6-25/6 

  1. Analisis dan Penilaian Operasi Ladang
    1. Analisis operasi ladang


       


       

    2. Penilaian operasi ladang


       

Aras 3 :

  • Menganalisis rekod fizikal:
    • paras pengeluaran tanaman
    • paras pengeluaran ternakan
    • kecekapan penggunaan sumber pengeluaran
  • Membandingbeza beza data belanjawan dengan data sebenar dari rekod kewangan
  • Menilai prestasi bidang usaha berdasarkan :
  • Membuat keputusan untuk masa depan bidang usaha sama ada :
    • meneruskan
    • membubarkan
    • menggantikan

    - mengubahsuai pengurusan 


 

  • Menganalisis rekod ladang
  • Membentangkan hasil analisis rekod fizikal dalam bentuk laporan
  • Menghitung:
    • jumlah perbelanjaan sebenar
    • jumlah pendapatan sebenar
    • keuntungan
    • pulangan setiap ringgit dilabur
  • Bandingbeza
  • Pembentangan
  • Perbincangan dalam kumpulan
  • Menjelaskan rasional keputusan


 


 

BIDANG 5 : TEKNOLOGI DALAM PERTANIAN


 

OBJEKTIF BIDANG :


 

Pelajar akan dapat :


 

  1. Memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengenai mekanisasi, teknologi maklumat dan perhubungan, bioteknologi serta pertanian persekitaran terkawal dalam pertanian.
  2. Mengaplikasikan pengetahuan tentang mekanisasi, teknologi maklumat dan perhubungan, bioteknologi serta pertanian persekitaran terkawal dalam pertanian.
  3. Menyelesaikan masalah dengan menggunakan teknologi dalam sektor pertanian.
  4. Menyedari dan menghargai kepentingan mekanisasi, teknologi maklumat dan perhubungan, bioteknologi serta pertanian persekitaran terkawal dalam pertanian.


 

Minggu / Tarikh

Bidang Pembelajaran 

Hasil Pembelajaran 

Cadangan Aktiviti Pembelajaran 


 


 

23

28/6-2/7


 

24

5/7-9/7

  1. Mekanisasi Ladang


 

  1. Pengenalan


     

  2. Faedah mekanisasi


     

  3. Penggunaan mekanisasi ladang


     

  4. Sistem pengairan dan penyaliran


     

Aras 1 :

  • Menyatakan pengertian mekanisasi ladang


 

  • Menyatakan faedah mekanisasi ladang:
    • menjimatkan masa
    • menjimatkan tenaga pekerja
    • menghasilkan kerja dengan lebih berkesan
    • menepati masa
    • memudahkan kerja


     

  • Menghuraikan faktor yang perlu dipertimbangkan dalam penggunaan mekanisasi ladang:
    • fizikal tanah
    • kos
    • teknikal


     

  • Menghuraikan penggunaan mekanisasi ladang dalam aktiviti berikut:
  1. Tanaman
  • penyediaan tanah
  • penanaman
  • pembajaan
  • pengawalan rumpai dan perosak
  • pengairan dan penyaliran
  • penuaian hasil
  1. Ternakan
  • pemberian makanan
  • pemberian minuman
  • pengutipan hasil
  • penggredan telur
  • Mengenal pasti jenis sistem pengairan:
    • titisan
    • percikan


 

Aras 2 :


 

  • Menerangkan faedah-faedah mekanisasi ladang
  • Membandingbeza sistem pengairan titisan dengan sistem pengairan percikan
  • Memasang dan menyenggara sistem pengairan titisan dan percikan


 


 


 

Sumbangsaran


 

Temubual


 

Menyaksikan pameran contoh mekanisasi ladang di sudut P & P


 

Perbincangan kumpulan


 


 

Lawatan


 

Slaid/video/foto/keratan akhbar/katalog


 

Menggunakan mekanisasi yang sesuai untuk menjalankan satu aktiviti pertanian seperti traktor dua roda


 

Menggunakan pengurusan grafik


 

Menggunakan mekanisasi yang sesuai untuk menjalankan satu aktiviti penternakan.


 


 


 


 


 


 

Mereka bentuk dan memasang sistem pengairan titisan dan percikan


 

Manual Amali No.12

Manual Amali No.13


 


 


 

25

12/7-16/7


 


 


 

26

19/7-23/7


 

  1. Komputer Dalam Pertanian


 

  1. Pengenalan


     

  2. Penggunaan komputer dalam pertanian


     

  3. Peranan teknologi maklumat dan perhubungan dalam pertanian


     


 

Aras 1 :


 

  • Menghuraikan faedah penggunaan komputer:
    • menyimpan banyak maklumat
    • mengakses maklumat dengan segera
    • memproses data/melakukan pengiraan dengan cepat dan tepat
    • mempersembahkan maklumat dalam bentuk grafik
  • Menghuraikan secara ringkas penggunaan komputer dalam pertanian:
    • menyimpan dan memproses maklumat/data ladang
    • menyediakan laporan ladang
    • menggunakan perisian tertentu untuk mereka bentuk
  • Menyenaraikan peranan teknologi maklumat dan perhubungan
  • Mengakses internet untuk mendapatkan maklumat dan perhubungan.


 

Aras 2 :


 

  • Menyediakan satu laporan projek menggunakan perisian komputer
  • Memilih maklumat yang sesuai dan berkaitan dari internet


 


 


 

Sumbangsaran


 


 


 


 


 


 


 


 

`Hands-on' komputer di makmal


 

Menggunakan perisian yang sesuai dalam mereka bentuk pelan susun atur dan landskap


 


 


 


 


 


 


 


 

Mendapatkan maklumat berkaitan tugasan dari internet

Manual Amali No.17

Manual Amali No.18


 


 


 

27

26/7-30/7


 


 


 

28

2/8-6/8 

  1. Bioteknologi Dalam Pertanian
    1. Pengenalan


       

    2. Kepentingan bioteknologi dalam pertanian


       

    3. Penggunaan bioteknologi dalam pertanian


       


 


 

Aras 1 :


 

  • Menyatakan pengertian bioteknologi


 

Aras 2 :


 

  • Menerangkan kepentingan bioteknologi dalam pertanian:
    • meningkatkan hasil
    • menambahkan nilai permakanan
    • memperbaiki ciri fizikal hasil pertanian
    • meningkatkan resistan terhadap serangan perosak dan penyakit
    • meningkatkan toleran ternakan terhadap persekitaran
    • mengawal penyakit
    • mengurangkan penggunaan bahan kimia pertanian
  • Menerangkan penggunaan bioteknologi dalam pertanian:
    • inokulasi rhizobium
    • kawalan perosak secara biologi
    • penguraian sisa pertanian
    • industri makanan berasaskanm pertanian
    • penghasilan varieti baru melalui kejuruteraan genetik
  • Mengaplikasikan prinsip bioteknologi dalam menghasilkan:
    • baja organik
    • makanan melalui proses penapaian


 


 

Mengumpul maklumat


 

Membuat buku skrap


 


 


 


 


 

Membincangkan kepentingan bioteknologi


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Menjalankan projek membuat kompos dan tapai secara berkumpulan

Manual Amali No.14

Manual Amali No.15


 

Projek tambahan berkumpulan

  • Inokulasi rhizobium
  • Penanaman cendawan
  • Membuat tempe/yogurt/tairu


 


 

29

9/8-13/8


 


 

30

16/8-20/8


 


 

  1. Pertanian Persekitaran Terkawal
    1. Pengenalan


     

    1. Kepentingan pertanian persekitaran terkawal


       


       

    2. Struktur binaan pertanian persekitaran terkawal


 


 

Nota: Pertanian persekitaran terkawal meliputi bidang tanaman dan ternakan.


 


 

Aras 1 :

  • Menyatakan pengertian persekitaran terkawal


 

Aras 2 :

  • Menerangkan kepentingan pertanian persekitaran terkawal:
    • melindungi tanaman dan penternakan daripada keadaan iklim ekstrem
    • membolehkan penanaman dan penternakan di luar musim
    • meningkatkan kuantiti dan kualiti hasil tanaman dan ternakan


     

  • Menerangkan contoh struktur binaan pertanian persekitaran terkawal:
    • rumah hijau
    • kolam tiruan


 

Aras 3 :

  • Menerangkan contoh penggunaan pertanian persekitaran terkawal dalam sistem:
    • pertanian tanpa tanah
    • perumahan ternakan
  • Mengaplikasikan prinsip pertanian persekitaran terkawal dalam menghasilkan tanaman sayuran menggunakan kaedah hidroponik.


 


 


 

Sumbangsaran


 

Mempamerkan contoh struktur pertanian terkawal melalui gambar, model dan video


 

Lawatan


 

Mengumpul maklumat


 


 


 


 

Mereka bentuk dan membina struktur binaan pertanian terkawal yang mudah


 


 


 

Slaid/video


 

Melengkapkan pengurusan grafik


 

Menanam satu jenis tanaman menggunakan kaedah hidroponik

Manual Amali No.16


 

Mereka bentuk dan membina kolam ikan sebagai unsur landskap


 

Menternak ikan air tawar

31

30/8-3/9

Ulangkaji 

32

6/9-10/9 

Ulangkaji 

33

13/9-17/9 

Peperiksaan Percubaan SPM 

34

20/9-24/9 

Peperiksaan Percubaan SPM 

35

27/9-1/10 

Peperiksaan Percubaan SPM 

36

4/10-8/10 

Ulangkaji Bidang 1 & 2

37

11/10-15/10 

Ulangkaji Bidang 2

38

18/10-22/10 

Ulangkaji Bidang 3

39

25/10-29/10 

Ulangkaji Bidang 4

40

1/11-5/11 

Ulangkaji Bidang 5

41

8/11-10/11 

Peperiksaan SPM 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Nota :


 

Perlaksanaan rancangan pelajaran ini tertakluk kepada pindaan yang disebabkan oleh faktor berikut :


 

  1. Arahan supaya guru menghadiri mesyuarat / perjumpaan dengan pihak tertentu seperti Pengetua, PPD, JPN, Lembaga Peperiksaan dan Bahagian-bahagian di Kementerian Pendidikan Malaysia.
  2. Perjumpaan dengan ibu bapa/penjaga dalam urusan pendidikan.
  3. Acara-acara rasmi sekolah seperti Kejohanan Olahraga Tahunan, Hari Kokurikulum, Hari Kecemerlangan, sambutan bulan kemerdekaan dan sebagainya (termasuklah persiapan yang berkaitan dengannya).
  4. Cuti sakit dan lain-lain cuti.
  5. Menerima lawatan daripada pihak PPD / JPN / PPK / JNS dan lain-lain.
  6. Cuaca yang tidak sesuai seperti hujan lebat diawal pagi sehingga menyebabkan sebahagian besar murid tidak hadir ke sekolah.
  7. `Spot check` atau Latihan Kebakaran (fire drill) yang diadakan oleh pihak sekolah pada masa pengajaran dan pembelajaran.
  8. Program khas seperti Gerak Gempur mata pelajaran atau yang seumpama dengannya anjuran sekolah/PPD/JPN yang dilaksanakan dalam masa pengajaran dan pembelajaran.
  9. Perjumpaan pihak Bimbingan dan Kaunseling dengan semua atau sebahagian besar pelajar kelas tersebut dalam masa pengajaran dan pembelajaran.
  10. Lain-lain sebab yang di luar kawalan atau bidang kuasa guru mata pelajaran.


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment