RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN EMPAT
TAHUN 2009
BULAN |
MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN DAN HASIL PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI DAN CATATAN |
| 1 (3-7.1.2009) | ORIENTASI MATA PELAJARAN | |
2 (10-15.1.09) |
1.1 Kepentingan Pertanian Di Malaysia Aras 1: Menyatakan kepentingan Aras 2: Menghuraikan kepentingan
|
Mendapat dan menghurai maklumat daripada media.
Menandakan taburan tanaman & ternakan atas peta. Tinjauan setempat & laporan. | |
3 (17-21.1.09) |
Aras 3: Mencadangkan cara-cara mengatasi masalah berkaitan isu pertanian di Malaysia | Mengumpul maklumat Menyediakan laporan berkumpulan (satu trend/kumpulan) Pembentangan kumpulan. Ceramah Mengumpul maklumat Perbahasan/forum
| |
4 (24-28.1.09) |
2.1 Pengenalan Aras 1: Menyatakan faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan.
Aras 2: Menjelaskan faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan
| Mengumpul risalah institusi pertanian Menjalankan kjian kes mengenai satu institusi pertanian tempatan. Melengkap pengurusan grafik
Sumbangsaran
Soalan-penyoalan |
BULAN |
MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN DAN HASIL PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI DAN CATATAN |
| 1 (31.1-4.2.09) |
|
Membuat pemerhatian ke atas pokok bunga hiasan yang menerima tempoh cahaya berbeza
Membuat pemerhatain tumbuhan di kawasan sekolah
|
2 (7-11.2.09) | Aras 1: Menjalankan eksperimen untuk menunjukkan cahaya diperlukan untuk fotosintesis. Aras 3: Membuat inferens eksperimen menunjukkan cahaya diperlukan untuk fotosintisis. Aras 3: Menerangkan faktor-faktor yang mempengaruhi fotosintesis dan kefotokalaan. |
Amali menguji kehadiran kanji dalam daun hijau. | |
3 (14-18.2.09) | Aras 1: Menyatakan faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan cahaya oleh tumbuhan. Aras 2: Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan cahaya oleh tumbuhan. Aras 1: Menyenaraikan kaedah-kaedah yang digunakan bagi penerimaan cahaya yang optimum. Aras 2: Menghuraikan kaedah-kaedah yang digunakan bagi penerimaan cahaya yang optimum. .
|
Menjalankan penjagaan tanaman di kawasan sekolah. | |
4 (21-25.2.09) |
Aras 2: Menghuraikan kaedah yang digunakan untuk mendapatkan suhu yang sesuai.
| Membuat rujukan eksperimen keperluan percambahan biji benih mata pelajaran sains tingkatan 1-3 Lawatan Membina naungan dan sungkupan.
|
BULAN |
MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN DAN HASIL PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI DAN CATATAN |
| 1 (28.2-4.3.09) | * Ujian Bulanan 1(1-4.3.2005) |
|
2 (7-11.3.09) |
|
-Sumbangsaran
| |
3 (14-18.3.09) |
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 | ||
4 (21-25.3.09) |
|
| |
5 (28.3-1.4.09) |
Aras 2: Membincang komponen tanah |
|
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN EMPAT
TAHUN 2009
BULAN |
MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN DAN HASIL PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI DAN CATATAN | |
| 1 (4-8.4.09) | Aras 1: Menjalankan eksperimen untuk menunjukkan butir pepejal tanah secara mendapan. Aras 2: Menginterpretasi data dan pemerhatian eksperimen untuk menunjukkan butir pepejal tanah secara mendapan.
Aras 2: Menerangkan kepentingan tekstur tanah |
- Sumbangsaran | |
2 (11-15.4.09) | Aras 3: Menentukan kelas tekstur tanah dengan kaedah mendapan (data eksperimen minggu lepas) Aras 3: Menentukan kelas tekstur tanah dengan "Kaedah Medan."
Aras 1: Mentakrifkan struktur tanah. Aras 2: Menerangkan kepentingan struktur tanah . |
| ||
3 (18-22.4.09) |
|
Menginterpretasi carta ketersediaan
Eksperimen. | ||
4 (25-29.4.09) | Aras 2: Menjalankan eksperimen menguji pH tanah menggunakan kaedah meter pH dan Larutan Penunjuk. Aras 2: Menghubungkait nilai pH dengan ketersediaan nutrien dalam tanah. Aras 2: Menginterpretasi data yang pemerhatian ekskperimen menguji pH tanah menggunakan kaedah meter pH dan larutan penunjuk. Aras 3: Membuat inferens nilai pH tanah dengan kesesuaian penanaman. (f) Unsur perlu untuk pertumbuhan tumbuhan Aras 1: Mentakrifkan unsur makro dan unsur mikro Menyenaraikan unsur-unsur makro dan mikro untuk pertumbuhan tumbuhan. Menyatakan peranan unsur makro nitrogen, fosforus dan kalium. |
Menjalankan eksperimen makmal.
Sumbangsaran, Slaid unsur-unsur | ||
BULAN |
MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN DAN HASIL PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI DAN CATATAN | |
| 1 (2-6.5.09) | Aras 1: Menyatakan gejala kekurangan unsure makro nitrogen, fosforus dan kalium. Aras 2: Menghubungkait gejala kekurangan nutrien dengan dengan unsur makro. (g) Amalan Untuk Membaiki Keadaan Tanah Aras 1: Menyatakan cara membaiki keadaan tanah. (Pembajaan, pengapuran, pemugaran , pencegahan dan pengawalan hakisan. Menyatakan jenis baja dan menamakan contoh baja. (baja organik, baja kimia) Mentakrifkan baja lurus, baja lengkap, baja sebatian dan baja campuran. | Slalid / foto gejala kekurangan unsur.
Memadan gejala kekurangan nutrient dengan unsur berkenaan. | |
2 (9-13.5.09) |
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | |||
3 (16-20.5.09) |
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | |||
4 (23-27.5.09) | Aras 1: Mentakrifkan gred baja. Menghitung kuantiti nutrient dalam baja lurus Menyatakan cara membaja. Menyatakan tujuan pengapuran Menamakan bahan kapur. Menyatakan faktor yang perlu dipertim- bangkan sebelum melakukan pengapuran. Aras 2: Mentafsirkan gred baja sebatian. Menghitung kuantiti baja untuk membekalkan kuantiti nutrient yang diperlukan. Menghurai kaedah-kaedah membaja. Menghitung kos baja bagi satu program pembajaan.
| Baja kimia
Bahan kapur
Beberapa jenis tanaman | ||
JUN
| 1 (30.5-3.09) |
CUTI PERTENGAHAN TAHUN | ||
2 (6-10.6.09) | CUTI PERTENGAHAN TAHUN | |||
3 (13-17.09) | Aras 1: Menyatakan peringkat pemugaran dan tujuannya. Aras 2: Menerangkan cara tindakan alat-alat pemugaran primer dan sekunder. Aras 1: Menyatakan jenis-jenis hakisan tanah oleh air. Menyatakan prinsip pencegahan dan pengawalan hakisan tanah. Menyatakan kaedah pencegahan dan pengawalan hakisan tanah oleh agen air. Aras 2: Menghuraikan jenis-jenis hakisan tanah oleh agen air. Menerangkan kaedah-kaedah pencegahan dan pengawalan hakisan tanah oleh agen air..
|
Gambar, sample alat pemugaran.
Lawatan | ||
4 (20-24.09) | 2.4 Biosis (a) JenisOrganisma Aras 1: Memerihalkan jenis organisma.(virus, bakteria, kulat, nematod, serangga dan rumpai.) Mentakrifkan parasit, saprofit, pathogen dan vektor. Aras 1: Menjelaskan kebaikan dan keburukan organisma. Aras 2: Menjelaskan tanda-tanda umum penyakit dan serangan perosak. Menerangkan jenis hubungan hidup (Hubungan mikoriza, simbiosis)
| Mengumpul kulat, serangga dan kulat di kawasan sekolah. Melakar dan melabel
-Membanding- beza | ||
5 (27.6-1.09) | (c) Pengawalan Organisma Aras 1: Menjelaskan kaedah mengawal organisma. ( fizikal, kulltur, biologi, kimia, undang-undang, pengurusan perosak bersepadu. Aras 2: Menerangkan cara tindakan racun kimia ( perut, sentuh, sistemik dan pewasap.) Aras 2: Membandingbeza pengawalan organisma menggunakan kaedah kimia dengan biologi. |
. | ||
| 1 (4-8.09) |
UJIAN BULANAN 2 | ||
2 (11-15.7.09) | Aras 2: Mentafsirkan maklumat pada label racun kimia. Aras 1: Melakukan pengawalan organisma menggunakan kaedah kimia. Aras 2: Menerangkan kaedah pengurusan perosak bersepadu. Menerangkan konsep pengurusan perosak bersepadu. | Penilaian kerja kursus "Mengawal perosak dengan menggunakan bahan kimia" (Memilih, membancuh, menyembur) | ||
3 (18-22.09) |
(a) Ciri tumbuhan yang dikehendaki Aras 1: Menyatakan ciri-ciri tumbuhan yang dikehendaki. Aras 2: Menerangkan ciri-ciri tumbuhan yang dikehendaki. (b) Kaedah Menghasilkan Varieti Baru Aras 1: Menjelaskan mengikut urutan langkah menghasilkan varieti baru. Aras 2: Menerangkan mengikut urutan langkah menghasilkan varieti baru. | Mengumpul risalah, gambar.
Memilih sample beberapa sepsis tanaman. (Cth.: Beras wangi, limau manis) Melengkapkan pengurusan grafik.
Spesimen/slaid foto varieti baru. | ||
4 (25-30.09) | (c) Pembiakan Aras 1: Menghuraikan kaedah membiak varieti baru. (Seks: biji benih, Aseks: keratan, tut , cantuman, organ penyimpanan, pembahagian rumpun dan kultur tisu)
Aras 1: Melakukan tut
| Melengkapkan rajah dan melabel dalam borang pembiakan aseks.
Penilaian kerja kursus membiak tumbuhan . | ||
| 1 (1-5.09) | Aras 1: Melakukan cantuman tunas.
Aras 2: Membandingbeza pembiakan seks dengan pembiakan aseks. Membandingbeza pembiakan tut dangan cantuman .
| Melakukan cantuman tunas
Melengkapkan LPG Membanding- beza | |
2 (8-12.09) | 2.6 Pengawalatur Pertumbuhan (a) Pengenalan Aras 1: Mentakrifkan pengawalatur pertumbuhan. Menyenaraikan 5 jenis pengawalatur dan kesan umum. (b) Kesan pengawalatur pertumbuhan. Aras 2: Menerangkan kesan pengawalatur pertumbuhan. Aras 1: Melakukan eksperimen menunjukkan kalsium karbida ke atas pproses pemasakan. Aras 2: Menerangkan penggunaan pengawalatur pertumbuhan dalam aruhan pembungaan, pengurusan tapak, penghasilan tumbuhan Rendah, pengurangan kos. | Sampel nanas, pisang, tumbuhan berbunga.
Penilaian Kerja kursus Eksperimen 4 kumpulan: K1: Pisang K2: Ciku K3: Mempelam K4: Nanas | ||
3 (15-18.8.09) | BAB3: FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TUMBESARAN DAN PENGELUARAN TERNAKAN 3.1 Pengenalan Aras 1: Memerihalkan faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan.
(a) Unsur Iklim Aras 1: Menyatakan unsur-unsur iklim yang mempengaruhi tumbesaran ternakan. (b) Kesan iklim ke atas pengeluaran ternakan. Aras 1: Mentakrifkan himpitan iklim. Menyatakan kesan himpitan iklim secara langsung ke atas pengeluaran ternakan. Menyatakan kesan iklim secara tidak langsung ke atas pengeluaran ternakan. Menyatakan cara mengurangkan kesan himpitan iklim
|
Sumbangsaran
Sumbangsaran
Memerhati, merekod dan membincang kesan himpitan iklim ke atas ternakan.
Gambar/sampel/slaid makanan makanan ternakan. | ||
4 (22-27.09) | CUTI PERTENGAHAN SEMESTER DUA | |||
| 1 (29.8-2.09) | Aras 2: Menerangkan kesan himpitan iklim secara langsung ke atas pengeluaran ternakan. Menerangkan kesan himpitan iklim secara tidak langsung ke atas pengeluaran ternakan. Menerangkan cara-cara mengurangkan kesan himpitan iklim.
(a) Kepentingan pemakanan Aras 1: Menyatakan kepentingan pemakanan Aras 2: Menerangkan kepentingan pemakanan. (b) Kelas Makanan Aras 1: Menyenaraikan jenis dan fungsi Nutrient. Aras 2: Menerangkan fungsi nutrien. |
Projek Kumpulan: Mereka bentuk sistem perumahan ternakan yang sempurna.
Sumbangsaran. Mempamerkan sampel makanan ternakan yang berlabel lengkap komposisi kelas makanannya. Melengkapkan pengurusan grafik. | |
2 (5-9.9.09) | (a) Sistem Pencernaan Aras 1: Mengenalpasti strukktur system pencernaan ruminan dan bukan ruminan. Aras 2: Menerangkan fungsi organ pencernaan ruminan dan bukan ruminan. Melakukan bedah siasat ke atas ayam/puyuh dan melakar system pencernaan. Aras 3: Membandingbeza system pencernaan lembu/kambing dengan ayam/puyuh.
| Melakar dan melabel sietem pencernaan ruminan dan bukan ruminant. Spesimen/foto/slaid/ carta Melakukan bedah siasat. | ||
3 (12-16.09) | (d) Bahan makanan ternakan Aras 1: Mentakrifkan foraj, foder, pastura dan konsentrat. Mengenal pasti jenis bahan makanan ternakan. (foraj , konsentrat) Menyatakan maksud rumput baik pilih. Aras 2: Membandingkan kelebihan dan kekurangan foraj dengan konsentrat. Menerangkan ciri rumput baik pilih. | Mmembandingkan kandungan nutrient dalam beberapa jenis foraj dan konsentrat. Kerja kumpulan: Membuat rujukan mengenai rumput baik pilih.
Foto/slaid/video | ||
4 (19-23.09) | (e) Catuan makanan ternakan Aras 1: Menyatakan pengertian catuan makanan seimbang. Aras 2: Menerangkan konsep nisbah penukaran makanan. Menghitung nisbah penukaran makanan.
| Mengkaji maklumat kandungan nutrien pada lalbel pembungkus makanan ternakan dan melakar carta pai bagi menunjukkan komposisi peratus kandungan kelas makanan. Latihan pengiraan. | ||
5 (26-30.09) | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | |||
| 1 (3-7.09) | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
| ||
2 (10-14.09) | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | |||
3 (17-21.09) |
KERJA KURSUS | |||
4 (24-28.09) |
MEMBINCANG JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN.
| |||
| 1 (31.10-4.11) 2009 | Gotong-royong
3. Mengecat struktur kemudahan. | 1. Berus dawai 2. Cat 3. Minyak 4. Berus cat. | |
2 (7-10.11) 2009 | 4. Menyemak stok inventori. | |||
14.11-31-12. 2009) |
CUTI AKHIR TAHUN 2009 |
No comments:
Post a Comment