Sunday, February 1, 2009

Rancangan Tahunan Sains Pertanian Ting 4


 

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN

MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN EMPAT

TAHUN 2009


 


 

BULAN 


 

MINGGU 

BIDANG PEMBELAJARAN DAN

HASIL PEMBELAJARAN

CADANGAN AKTIVITI DAN

CATATAN 

 

1

(3-7.1.2009)

ORIENTASI MATA PELAJARAN

 


 

2

(10-15.1.09)

  1. PERTANIAN DI MALAYSIA

1.1 Kepentingan Pertanian Di Malaysia

Aras 1: Menyatakan kepentingan

Aras 2: Menghuraikan kepentingan


 

  1. Tanaman dan Ternakan Di Malaysia

    Aras 1: Memerihalkan taburan tanaman dan ternakan di Malaysia.

    Aras 2: Menghubungkaitkan faktor-faktor iklim, perkembangan sejarah, ekonomi dan dasar karajaan dengan taburan tanaman dan ternakan.

 

  • Kontekstual
  • KBKK

Mendapat dan menghurai maklumat daripada media.

  • Akses kendiri.
  • KBKK
  • Kontekstual

Menandakan taburan tanaman & ternakan atas peta.

Tinjauan setempat & laporan. 

3

(17-21.1.09)

  1. Trend Pertanian Di Malaysia

    Aras 1: Menyatakan trend pertanian di Malaysia.

    Aras 2: Menjelaskan trend pertanian di Malaysia.

  2. Isu Pertanian Di Malaysia

    Aras 1: Menyatakan isu pertanian di Malaysia.

    Aras 2: Menjelaskan isu pertanian di Malaysia.

Aras 3: Mencadangkan cara-cara mengatasi

masalah berkaitan isu pertanian di Malaysia

Mengumpul maklumat

Menyediakan laporan berkumpulan (satu trend/kumpulan)

Pembentangan kumpulan.

Ceramah

Mengumpul maklumat

Perbahasan/forum


 

4

(24-28.1.09)

  1. Peranan Institusi Dalam Pembangunan Pertanian.

    Aras 1: Menyatakan peranan institusi kerajaan dan swasta dalam pembangunan pertanian.

    Aras 2: Menghuraikan peranan institusi kerajaan dan swasta dalam pembangunan pertanian.


     

    1. FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERTUMBUHAN DAN HASIL TUMBUHAN

2.1 Pengenalan

Aras 1: Menyatakan faktor yang mempengaruhi

pertumbuhan dan hasil tumbuhan.


 

Aras 2: Menjelaskan faktor yang mempengaruhi

pertumbuhan dan hasil tumbuhan


 

Mengumpul risalah institusi pertanian

Menjalankan kjian kes mengenai satu institusi pertanian tempatan.

Melengkap pengurusan grafik


 


 


 


 

Sumbangsaran


 

Soalan-penyoalan 


 


 


 


 

BULAN 


 

MINGGU 

BIDANG PEMBELAJARAN DAN

HASIL PEMBELAJARAN 

CADANGAN AKTIVITI DAN

CATATAN 

 

1

(31.1-4.2.09)

  1. Iklim

    Aras 1: Mengenalpasti unsur iklim yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan.

  2. Cahaya

    Aras 1: Menamakan proses yang dipengaruhi cahaya yang memberi kesan terhadap pertumbuhan dan hasil tumbuhan.

    Aras 2: Menghuraikan proses fotosintesis dan kefotokalaan.


 

Membuat pemerhatian ke atas pokok bunga hiasan yang menerima tempoh cahaya berbeza


 

Membuat pemerhatain tumbuhan di kawasan sekolah


 

2

(7-11.2.09)

Aras 1: Menjalankan eksperimen untuk

menunjukkan cahaya diperlukan untuk

fotosintesis.

Aras 3: Membuat inferens eksperimen

menunjukkan cahaya diperlukan untuk

fotosintisis.

Aras 3: Menerangkan faktor-faktor yang

mempengaruhi fotosintesis dan kefotokalaan.


 

Amali menguji kehadiran kanji dalam daun hijau.

3

(14-18.2.09)

Aras 1: Menyatakan faktor-faktor yang

mempengaruhi penerimaan cahaya oleh

tumbuhan.

Aras 2: Menghuraikan faktor-faktor yang

mempengaruhi penerimaan cahaya oleh

tumbuhan.

Aras 1: Menyenaraikan kaedah-kaedah yang

digunakan bagi penerimaan cahaya yang

optimum.

Aras 2: Menghuraikan kaedah-kaedah yang

digunakan bagi penerimaan cahaya yang

optimum. .


 


 

  • KBKK
  • Kontekstual
  • Akses kendiri


 

Menjalankan penjagaan tanaman di kawasan sekolah.

4

(21-25.2.09)

  1. Suhu.

    Aras 1: Menjelaskan bagaimana suhu memberi kesan terhadap percambahan, transpirasi, kualiti hasil dan fizikal tumbuhan .

    Aaras 2: Menerangkan bagaimana suhu memberi kesan terhadap percambahan, transpirasi, kualiti hasil dan fizikal tumbuhan.

    Aras 1: menyatakan kaedah yang digunakan untuk mendapatkan suhu yang sesuai.

Aras 2: Menghuraikan kaedah yang digunakan untuk mendapatkan suhu yang sesuai.

 

Membuat rujukan eksperimen keperluan percambahan biji benih mata pelajaran sains tingkatan 1-3

Lawatan

Membina naungan dan sungkupan.


 

  • Eksperimen
  • KBKK


 


 

BULAN 


 

MINGGU 

BIDANG PEMBELAJARAN DAN

HASIL PEMBELAJARAN 

CADANGAN AKTIVITI DAN

CATATAN 

 

1

(28.2-4.3.09)


 

* Ujian Bulanan 1(1-4.3.2005)


 

  • Kontekstual
  • KBKK
  • Pemerhatian

2

(7-11.3.09)

  1. Hujan

    Aras 1: Menjelaskan bagaimana air memberi kesan terhadap fotosintesis, penyerapan dan translokasi nutrien, transpirasi dan kesegahan sel.

    Aras 2: Menerangkan bagaimana air memberi kesan terhadap fotosintesis, penyerapan dan translokasi nutrien, transpirasi dan kesegahan sel.

    Aras 1: Menyatakan kaedah untuk mendapatkan bekalan air yang optimum

    Aras 2: Menghuraikan kaedah untuk mendapatkan bekalan air yang optimum.

  • Eksperimen makmal kesegahan sel.

-Sumbangsaran


 


 


 

3

(14-18.3.09)


 

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 

 


 

4

(21-25.3.09)

  1. Angin

    Aras 1: Menjelaskan bagaimana angin memberi kesan terhadap tumbuhan.


     

    Aras 1: Menyenaraikan amalan-amalan yang digunakan untuk mengelakkan daripada cedera ribut.

    Aras 2: Menjelaskan amalan yang digunakan untuk mengelakkan daripada cedera ribut.


 

5

(28.3-1.4.09)

  1. Tanah
  2. Pengenalan Aras 1: Mentakrifkan tanah

    Aras 1: Mengenalpasti lapisan-lapisan profil tanah lazim.


 

  1. Kepentingan Tanah

    Aras 1: Menyatakan kepentingan tanah.

    Aras 2: Membincang kepentingan tanah.

    Aras 2: Melakar dan melabel lapisan-lapisan profil tanah.


     

  2. Komponen Tanah

    Aras 1: Menyatakan peratus komponen tanah.

Aras 2: Membincang komponen tanah

  • Perbincangan dalam kumpulan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

  • Melakar carta pai
  • Simulasi
  • Kontekstual


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN

MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN EMPAT

TAHUN 2009


 

BULAN 


 

MINGGU 

BIDANG PEMBELAJARAN DAN

HASIL PEMBELAJARAN 

CADANGAN AKTIVITI DAN

CATATAN 

 

1

(4-8.4.09)

Aras 1: Menjalankan eksperimen untuk

menunjukkan butir pepejal tanah secara

mendapan.

Aras 2: Menginterpretasi data dan pemerhatian

eksperimen untuk menunjukkan butir pepejal

tanah secara mendapan.


 

  1. Sifat Fizikal Tanah

    Aras 1: Menyatakan kepentingan warna tanah.

    Aras 1: Mentakrifkan tekstur tanah.

Aras 2: Menerangkan kepentingan tekstur tanah

  • Eksperimen


 


 


 


 

- Sumbangsaran

2

(11-15.4.09)

Aras 3: Menentukan kelas tekstur tanah

dengan kaedah mendapan (data eksperimen

minggu lepas)

Aras 3: Menentukan kelas tekstur tanah dengan

"Kaedah Medan."


 

Aras 1: Mentakrifkan struktur tanah.

Aras 2: Menerangkan kepentingan struktur

tanah .

  • Amali di ladang
  • Sumbangsaran
  • Melengkap


 


 

3

(18-22.4.09)

  1. Sifat Kimia Tanah

    Aras 1: Mentakrifkan pH tanah.

    Aras 1: Menjelaskan bagaimana pH memberi kesan terhadap ketersediaan nutrien, aktiviti mikrob dan penyakit tumbuhan.

    Aras 1: Menyenaraikan faktor-faktor yang menyebabkan keasidan tanah.

    Aras 1: Menghuraikan factor-faktor yang menyebabkan keasidan tanah.


 

  • Sumbangsaran

Menginterpretasi carta ketersediaan

  • nutrien.
  • Melengkap pengurusan grafik.

Eksperimen.

4

(25-29.4.09)

Aras 2: Menjalankan eksperimen menguji pH

tanah menggunakan kaedah meter pH dan

Larutan Penunjuk.

Aras 2: Menghubungkait nilai pH dengan

ketersediaan nutrien dalam tanah.

Aras 2: Menginterpretasi data yang pemerhatian

ekskperimen menguji pH tanah menggunakan

kaedah meter pH dan larutan penunjuk.

Aras 3: Membuat inferens nilai pH tanah

dengan kesesuaian penanaman.

(f) Unsur perlu untuk pertumbuhan tumbuhan

Aras 1: Mentakrifkan unsur makro dan unsur

mikro

Menyenaraikan unsur-unsur makro dan mikro

untuk pertumbuhan tumbuhan.

Menyatakan peranan unsur makro nitrogen,

fosforus dan kalium.


 

Menjalankan eksperimen makmal.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Sumbangsaran,

Slaid unsur-unsur


 

BULAN 


 

MINGGU 

BIDANG PEMBELAJARAN DAN

HASIL PEMBELAJARAN 

CADANGAN AKTIVITI DAN

CATATAN 


 


 


 

 

1

(2-6.5.09)

Aras 1: Menyatakan gejala kekurangan unsure makro nitrogen, fosforus dan kalium.

Aras 2: Menghubungkait gejala kekurangan nutrien dengan dengan unsur makro.

(g) Amalan Untuk Membaiki Keadaan Tanah

Aras 1: Menyatakan cara membaiki keadaan tanah. (Pembajaan, pengapuran, pemugaran , pencegahan dan pengawalan hakisan.

Menyatakan jenis baja dan menamakan contoh baja. (baja organik, baja kimia)

Mentakrifkan baja lurus, baja lengkap, baja sebatian dan baja campuran.

Slalid / foto gejala kekurangan unsur.


 

Memadan gejala kekurangan nutrient dengan unsur berkenaan.

2

(9-13.5.09)


 

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 

 

3

(16-20.5.09)


 

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 

 

4

(23-27.5.09)

Aras 1: Mentakrifkan gred baja.

Menghitung kuantiti nutrient dalam baja

lurus

Menyatakan cara membaja.

Menyatakan tujuan pengapuran

Menamakan bahan kapur.

Menyatakan faktor yang perlu dipertim-

bangkan sebelum melakukan pengapuran.

Aras 2: Mentafsirkan gred baja sebatian.

Menghitung kuantiti baja untuk

membekalkan kuantiti nutrient yang diperlukan.

Menghurai kaedah-kaedah membaja.

Menghitung kos baja bagi satu program

pembajaan.

 

Baja kimia


 


 

Bahan kapur


 

Beberapa jenis tanaman


 

JUN


 


 

 

1

(30.5-3.09)


 

CUTI PERTENGAHAN TAHUN 

 

2 (6-10.6.09)

CUTI PERTENGAHAN TAHUN 

 

3

(13-17.09)

Aras 1: Menyatakan peringkat pemugaran dan tujuannya.

Aras 2: Menerangkan cara tindakan alat-alat pemugaran primer dan sekunder.


 

Aras 1: Menyatakan jenis-jenis hakisan tanah oleh air.

Menyatakan prinsip pencegahan dan pengawalan hakisan tanah.

Menyatakan kaedah pencegahan dan pengawalan hakisan tanah oleh agen air.

Aras 2: Menghuraikan jenis-jenis hakisan tanah oleh agen air.

Menerangkan kaedah-kaedah

pencegahan dan pengawalan hakisan tanah oleh agen air..


 


 

Gambar, sample alat pemugaran.


 

Lawatan

4

(20-24.09)

2.4 Biosis

(a) JenisOrganisma

Aras 1: Memerihalkan jenis organisma.(virus,

bakteria, kulat, nematod, serangga dan rumpai.)

Mentakrifkan parasit, saprofit, pathogen

dan vektor.

Aras 1: Menjelaskan kebaikan dan keburukan organisma.

Aras 2: Menjelaskan tanda-tanda umum penyakit dan serangan perosak.

Menerangkan jenis hubungan hidup (Hubungan mikoriza, simbiosis)


 

Mengumpul kulat, serangga dan kulat di kawasan sekolah.

Melakar dan melabel

  • Melakar
  • Melabel

-Membanding-

beza

5

(27.6-1.09)

(c) Pengawalan Organisma

Aras 1: Menjelaskan kaedah mengawal

organisma. ( fizikal, kulltur, biologi, kimia,

undang-undang, pengurusan perosak bersepadu.

Aras 2: Menerangkan cara tindakan racun kimia

( perut, sentuh, sistemik dan pewasap.)

Aras 2: Membandingbeza pengawalan organisma

menggunakan kaedah kimia dengan biologi.


 


 


 


 


 


 


 

 

1

(4-8.09)


 

UJIAN BULANAN 2

 

2

(11-15.7.09)

Aras 2: Mentafsirkan maklumat pada label racun kimia.

Aras 1: Melakukan pengawalan organisma menggunakan kaedah kimia.

Aras 2: Menerangkan kaedah pengurusan perosak bersepadu.

Menerangkan konsep pengurusan perosak bersepadu.

Penilaian kerja kursus "Mengawal perosak dengan menggunakan bahan kimia"

(Memilih, membancuh, menyembur)

3

(18-22.09)

  1. Genetik

(a) Ciri tumbuhan yang dikehendaki

Aras 1: Menyatakan ciri-ciri tumbuhan yang

dikehendaki.

Aras 2: Menerangkan ciri-ciri tumbuhan yang

dikehendaki.

(b) Kaedah Menghasilkan Varieti Baru

Aras 1: Menjelaskan mengikut urutan langkah

menghasilkan varieti baru.

Aras 2: Menerangkan mengikut urutan langkah

menghasilkan varieti baru.

Mengumpul risalah, gambar.


 

Memilih sample beberapa sepsis tanaman. (Cth.: Beras wangi, limau manis)

Melengkapkan pengurusan grafik.


 

Spesimen/slaid foto varieti baru.

4

(25-30.09)

(c) Pembiakan

Aras 1: Menghuraikan kaedah membiak varieti baru. (Seks: biji benih, Aseks: keratan, tut , cantuman, organ penyimpanan, pembahagian rumpun dan kultur tisu)


 

Aras 1: Melakukan tut


 

Melengkapkan rajah dan melabel dalam borang pembiakan aseks.


 


 

Penilaian kerja kursus membiak tumbuhan .

 

1

(1-5.09)

Aras 1: Melakukan cantuman tunas.


 

Aras 2: Membandingbeza pembiakan seks

dengan pembiakan aseks.

Membandingbeza pembiakan tut

dangan cantuman .


 


 

Melakukan cantuman tunas


 

Melengkapkan LPG Membanding- beza

2

(8-12.09)

2.6 Pengawalatur Pertumbuhan

(a) Pengenalan

Aras 1: Mentakrifkan pengawalatur

pertumbuhan.

Menyenaraikan 5 jenis pengawalatur

dan kesan umum.

(b) Kesan pengawalatur pertumbuhan.

Aras 2: Menerangkan kesan pengawalatur

pertumbuhan.

Aras 1: Melakukan eksperimen menunjukkan

kalsium karbida ke atas pproses pemasakan.

Aras 2: Menerangkan penggunaan

pengawalatur pertumbuhan dalam aruhan

pembungaan, pengurusan tapak, penghasilan

tumbuhan Rendah, pengurangan kos.

Sampel nanas, pisang, tumbuhan berbunga.


 


 


 


 


 


 


 

Penilaian Kerja kursus

Eksperimen 4 kumpulan:

K1: Pisang

K2: Ciku

K3: Mempelam

K4: Nanas 

3

(15-18.8.09)

BAB3: FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TUMBESARAN DAN PENGELUARAN TERNAKAN

3.1 Pengenalan

Aras 1: Memerihalkan faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan.

  1. Iklim

(a) Unsur Iklim

Aras 1: Menyatakan unsur-unsur iklim yang mempengaruhi tumbesaran ternakan.

(b) Kesan iklim ke atas pengeluaran ternakan.

Aras 1: Mentakrifkan himpitan iklim.

Menyatakan kesan himpitan iklim

secara langsung ke atas pengeluaran ternakan.

Menyatakan kesan iklim secara tidak

langsung ke atas pengeluaran ternakan.

Menyatakan cara mengurangkan kesan

himpitan iklim


 


 

Sumbangsaran


 


 


 


 


 

Sumbangsaran


 

Memerhati, merekod dan membincang kesan himpitan iklim ke atas ternakan.


 

Gambar/sampel/slaid makanan makanan ternakan.

4

(22-27.09)

CUTI PERTENGAHAN SEMESTER DUA

 


 


 


 


 


 


 

 

1

(29.8-2.09)

Aras 2: Menerangkan kesan himpitan iklim

secara langsung ke atas pengeluaran ternakan.

Menerangkan kesan himpitan iklim

secara tidak langsung ke atas pengeluaran

ternakan.

Menerangkan cara-cara mengurangkan

kesan himpitan iklim.

  1. Pemakanan

(a) Kepentingan pemakanan

Aras 1: Menyatakan kepentingan pemakanan

Aras 2: Menerangkan kepentingan pemakanan.

(b) Kelas Makanan

Aras 1: Menyenaraikan jenis dan fungsi

Nutrient.

Aras 2: Menerangkan fungsi nutrien.


 

Projek Kumpulan:

Mereka bentuk sistem perumahan ternakan yang sempurna.


 


 


 

Sumbangsaran.

Mempamerkan sampel makanan ternakan yang berlabel lengkap komposisi kelas makanannya.

Melengkapkan pengurusan grafik. 

2

(5-9.9.09)

(a) Sistem Pencernaan

Aras 1: Mengenalpasti strukktur system

pencernaan ruminan dan bukan ruminan.

Aras 2: Menerangkan fungsi organ pencernaan

ruminan dan bukan ruminan.

Melakukan bedah siasat ke atas

ayam/puyuh dan melakar system pencernaan.

Aras 3: Membandingbeza system pencernaan

lembu/kambing dengan ayam/puyuh.


 

Melakar dan melabel sietem pencernaan ruminan dan bukan ruminant.

Spesimen/foto/slaid/ carta

Melakukan bedah siasat. 

3

(12-16.09)

(d) Bahan makanan ternakan

Aras 1: Mentakrifkan foraj, foder, pastura dan

konsentrat.

Mengenal pasti jenis bahan makanan

ternakan. (foraj , konsentrat)

Menyatakan maksud rumput baik pilih.

Aras 2: Membandingkan kelebihan dan

kekurangan foraj dengan konsentrat.

Menerangkan ciri rumput baik pilih.

Mmembandingkan kandungan nutrient dalam beberapa jenis foraj dan konsentrat.

Kerja kumpulan:

Membuat rujukan mengenai rumput baik pilih.


 

Foto/slaid/video 

4

(19-23.09)

(e) Catuan makanan ternakan

Aras 1: Menyatakan pengertian catuan makanan

seimbang.

Aras 2: Menerangkan konsep nisbah penukaran

makanan.

Menghitung nisbah penukaran

makanan.

 

Mengkaji maklumat kandungan nutrien pada lalbel pembungkus makanan ternakan dan melakar carta pai bagi menunjukkan komposisi peratus kandungan kelas makanan.

Latihan pengiraan. 

5

(26-30.09)

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

 

 

1

(3-7.09)

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN


 


 

 

2

(10-14.09)

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

 

3

(17-21.09)


 

KERJA KURSUS

 

4

(24-28.09)


 

MEMBINCANG JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN.


 

 

 

1

(31.10-4.11)

2009 

Gotong-royong

  1. Membersih dan mengacat peralatan tangan.
  2. Membaiki kemudahan asas dan struktur kemudahan.

3. Mengecat struktur kemudahan.  

1. Berus dawai

2. Cat

3. Minyak

4. Berus cat. 

2

(7-10.11)

2009 

4. Menyemak stok inventori.

 


 

14.11-31-12. 2009)


 

CUTI AKHIR TAHUN 2009

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment