Sunday, February 1, 2009

Rancangan Tahunan Sains Pertanian 2009 Ting 5

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN

MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN LIMA

TAHUN 2009


 


 

BULAN 


 

MINGGU 

BIDANG PEMBELAJARAN DAN

HASIL PEMBELAJARAN 

CADANGAN AKTIVITI DAN

CATATAN 

 

1

(3-6Jan.) 

BAB3: FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TUMBESARAN DAN PENGELUARAN TERNAKAN

3.1 Pengenalan

Aras 1: Memerihalkan faktor yeng mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan.

  1. Iklim

(a) Unsur Iklim

Aras 1: Menyatakan unsur-unsur iklim yang mempengaruhi tumbesaran ternakan.

(b) Kesan iklim ke atas pengeluaran ternakan.

Aras 1: Mentakrifkan himpitan iklim.

Menyatakan kesan himpitan iklim

secara langsung ke atas pengeluaran ternakan.

Menyatakan kesan iklim secara tidak

langsung ke atas pengeluaran ternakan.

Menyatakan cara mengurangkan kesan

himpitan iklim

 


 


 


 

Sumbangsaran


 


 


 


 


 

Sumbangsaran


 

memerhati, merekod dan membincang kesan himpitan iklim ke atas ternakan.


 

Gambar/sampel/slaid makanan makanan ternakan.

2

(11-13Jan) 

Aras 2: Menerangkan kesan himpitan iklim

secara langsung ke atas pengeluaran ternakan.

Menerangkan kesan himpitan iklim

secara tidak langsung ke atas pengeluaran

ternakan.

Menerangkan cara-cara mengurangkan

kesan himpitan iklim.

  1. Pemakanan

(a) Kepentingan pemakanan

Aras 1: Menyatakan kepentingan pemakanan

Aras 2: Menerangkan kepentingan pemakanan.

(b) Kelas Makanan

Aras 1: Menyenaraikan jenis dan fungsi

Nutrient.

Aras 2: Menerangkan fungsi nutrien.


 

Projek Kumpulan:

Mereka bentuk sistem perumahan ternakan yang sempurna.


 


 


 

Sumbangsaran.

Mempamerkan sampel makanan ternakan yang berlabel lengkap komposisi kelas makanannya.

Melengkapkan pengurusan grafik.

3

(16-20Jan) 

(a) Sistem Pencernaan

Aras 1: Mengenalpasti strukktur system

pencernaan ruminan dan bukan ruminan.

Aras 2: Menerangkan fungsi organ pencernaan

ruminan dan bukan ruminan.

Melakukan bedah siasat ke atas

ayam/puyuh dan melakar system pencernaan.

Aras 3: Membandingbeza system pencernaan

lembu/kambing dengan ayam/puyuh.


 

Melakar dan melabel sietem pencernaan ruminan dan bukan ruminant.

Spesimen/foto/slaid/ carta

Melakukan bedah siasat.

4

(23-27 Jan) 

(d) Bahan makanan ternakan

Aras 1: Mentakrifkan foraj, foder, pastura dan

konsentrat.

Mengenal pasti jenis bahan makanan

ternakan. (foraj , konsentrat)

Menyatakan maksud rumput baik pilih.

Aras 2: Membandingkan kelebihan dan

kekurangan foraj dengan konsentrat.

Menerangkan ciri rumput baik pilih.

Mmembandingkan kandungan nutrient dalam beberapa jenis foraj dan konsentrat.

Kerja kumpulan:

Membuat rujukan mengenai rumput baik pilih.


 

Foto/slaid/video 

1

(1-3 Feb) 

(e) Catuan makanan ternakan

Aras 1: Menyatakan pengertian catuan makanan

seimbang.

Aras 2: Menerangkan konsep nisbah penukaran

makanan.

Menghitung nisbah penukaran

makanan.

 

Mengkaji maklumat kandungan nutrient pada lalbel pembungkus makanan ternakan dan melakar carta pai bagi menunjukkan komposisi peratus kandungan kelas makanan.

Latihan pengiraan. 

2

(6-10Feb)

3.4 Kesihatan

(a) Kepentingan kesihatan ternakan

Aras 1: Menyatakan kepentingan kesihatan ternakan.

Aras 2: Menerangkan kepentingan kesihatan ternakan.

(b)Penyakit ternakan

Aras 1: Mengenalpasti simptom ternakan yang sakit.


 

Aras 1: Menyatakan punca penyakit ternakan.

Aras 2: Menerangkan punca-punca penyakit

ternakan.

1. Sumbangsaran


 


 


 

2. Melakar dan melabel gambar seekor ayam tidak sihat.


 


 

1. KBKK – Peta minda 

3

(13- 17Feb.) 

Aras 1: Menyatakan cara pencegahan dan

pengawalan penyakit.


 

Aras 2: Menerangkan cara –cara pencegahan

dan pengawalan penyakit.

Aras 1: Menamakan bahan untuk merawat

penyakit.

Aras 2: Menerangkan cara merawat penyakit

dengan:-

  • antiseptik
  • antibiotik
  • racun cacing
  • racun parasit luar.

 

1. Menjalankan penyahjangkitan perumahan dan peralatan.


 

2.Tunjukcara merawat penyakit ternakan.

Menjalankan sanitasi sekitar perumahan ternakan. 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN

MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN LIMA

TAHUN 2009


 


 

BULAN 


 

MINGGU 

BIDANG PEMBELAJARAN DAN

HASIL PEMBELAJARAN 

CADANGAN AKTIVITI DAN

CATATAN 

 

4

(20-24Feb.)

  1. Genetik
  2. Ciri ternakan yang dikehendaki

    Aras 1: Menyatakan ciri ternakan yang dikehendaki.

    Aras 2: Menerangkan ciri ternakan yang dikehendaki.

  3. Memperbaik baka yang sedia ada

    Aras 1: Mentakrifkan:-

  • Pembiakbakaan kacuk
  • Pembiakbakaan seturunan

Aras 2: Menghuraikan cara-cara memperbaik

baka yang sedia ada melului pembiakbakaan

kacuk dan pembiakbakaan seturunan

  1. Sumbangsaran
  2. KBKK- Bandingbeza


 


 


 

  1. Latihtubi tentang takrifan
  2. Menyusun kad imbas bagi konsep kacuk dan seturunan.


 


 


 


 


 

 

1

(27Feb-3Mac.) 

(c) Pembiakan ternakan

Aras 1: Mengenalpasti organ-organ sistem

pembiakan ruminan.


 

Aras 1: Menyatakan fungsi organ-organ sistem

pembiakan ruminan.


 

Ujian Bulanan 1 2-13 Mac 2009

  1. Memasang label pada model sistem pembiakan ternakan.

2. Kuiz 

2

(7-11Mac) 


 

Aras 1: Menyatakan tanda biang


 

Aras 1: Menyatakan maksud:

  • pengawanan semulajadi
  • permanian beradas.

Aras 2: Membandingkan kelebihan dan

kekurngan pengawanan semulajadi dengan

permanian beradas.

Aras 2: Menerangkan langkah penyediaan semen

Untuk permanian beradas:

  • mengumpul semen
  • mencair semen
  • menyimpan semen

Aras 2: Menerangkan langkah penyuntikan

semen dalam permanian beradas 


 

  1. Melengkap peta minda tanda biang.


 


 


 


 


 


 

  1. Tayangan filem permanian beradas lembu.

2. Melengkap carta alir langkah penyuntikan semen 

3

(14-18Mac) 

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA

2009 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN

MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN LIMA

TAHUN 2009


 

BULAN 


 

MINGGU 

BIDANG PEMBELAJARAN DAN

HASIL PEMBELAJARAN 

CADANGAN AKTIVITI DAN

CATATAN 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

4

(20-24Mac)

BAB 4: PERLADANGAN SEBAGAI SUATU

PERNIAGAAN

  1. Perancangan Untuk Memulakan Ladang
  2. Pengenalan

    Aras 1: Menyatakan pengertian perladangan sebagai suatu perniagaan.

    Aras 1: Menyenaraikan mengikut urutan langkah-langkah dalam prinsip pengurusan ladang.

    Aras 2: Menerangkan langkah-langkah dalam prinsip pengurusan ladang.


     

  3. Perancangan Untuk Memulakan Ladang
  4. Belanjawan bidangusaha

    Aras 1: Mentakrifkan belanjawan ladang.

    Aras 1: Menyatakan maklumat yang perlu untuk menyediakan belanjawan ladang.

  1. Membuat perancangan satu bidangusaha.


 


 


 


 


 


 


 

  1. Melengkap peta minda.

5

(27Mac-31 Mac.)

Aras 1: Menghitung anggaran pendapatan

Aras 1: Menghitung anggaran perbelanjaan

Aras 1: Menghitung keuntungan.


 

Aras 2: Menghitung kos luar jangka

Aras 2: Menghitung pulangan setiap ringgit

dilabur.

  1. Latihan menghitung menggunakan kalkulator.

2. Membuat belanjawan separa. 


 


 


 

 

1

(3-7Apr.) 

  1. Rancangan operasi ladang

    Aras 1: Melakar pelan susun atur ladang

    Aras 1: Menyediakan jadual kerja

    Aras 1: Menyediakan format rekod yang berkaitan.

    Aras 2: Menerangkan rancangan operasi ladang yang melibatkan:

  • pelan susun atur ladang
  • jadual kerja
  • format rekod yang berkaitan

Aras 3: Merangka rancangan operasi ladang . 


 

  1. Mmelakar pelan
  2. Menyediakan jadual kerja.

3. Membuat format rekod.

2

(10-14Apr.) 

  1. Pelaksanaan Operasi Ladang
  2. Pemerolehan sumber pengeluaran

    Aras 1: Menyatakan sumber pengeluaran yang diperlukan.

    Aras 1: Menerangkan bagaimana sumber pengeluaran diperolehi.

  1. Melengkap peta minda


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN

MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN LIMA

TAHUN 2009


 

BULAN 


 

MINGGU 

BIDANG PEMBELAJARAN DAN

HASIL PEMBELAJARAN 

CADANGAN AKTIVITI DAN

CATATAN 


 


 


 


 


 


 

 

3

(17-21Apr)

  1. Pengurusan pengeluaran

    Aras 2: Menerangkan langkah operasi permulaan

    Aras 2: Menerangkan aspek pengurusan berikut:

  • pekerja
  • jentera
  • ternakan
  • tanaman
  1. Melengkap carta alir.
  2. Latihan berceramah tentang pengurusan salah satu aspek setiap kumpulan.

3Melengkap peta minda. 

4

(24-28Apr)

Aras 1: Mengenalpasti rekod fizikal dan rekod

kewangan.

Aras 2: Menerangkan jenis rekod pengurusan

  • Rekod fizikal

Rekod kewangan

Aras 1: Menyenaraikan mengikut urutan aktiviti

pemasaran hasil:

  • mengumpul
  • memproses
  • menggred
  • membungkus
  • mengiklan
  • menyimpan
  • menjual

Aras 2: Menerangkan aktiviti-aktiviti pemasaran hasil

1. Latihan merekod


 


 


 


 

  1. Melengkap peta minda.

2. Aktiviti memasarkan hasil pengeluaran projek tanaman/ternakan di sekolah


 


 


 


 


 

 

1

(2-5Mei)

4.4 Analisis Dan Penilaian Operasi Ladang

(a) Analisis Operasi Ladang


Aras 3: Menganalisis Rekod Fizikal

  • Paras pengeluaran tanaman
  • Paras pengeluaran ternakan

Kecekapan penggunaan sumber pengeluaran.


 

Aras 3: Membandingbeza data belanjawan

dengan data sebenar dari rekod kewangan.


 


 


 


 


 

Aras 3: Menilai prestasi bidangusaha

berdasarkan:

- keuntungan

- pulangan setiap ringgit yang dilabur.

Membuat keputusan untuk masa depan

bidangusaha. 

Membmentang hasil analisis rekod fizikal dalam bentuk laporan bertulis dan lisan.


 

- Rekod ternakan puyuh


 

Menghitung:

- jumlah perbelanjaan sebenar

- jumlah pendapatan sebenar

- keuntungan sebenar

-pulangan setiap ringgit dilabur sebenar.


 

Perbincangan


 

Menjelaskan rasional kumpulan.


 

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN

MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN LIMA

TAHUN 2009


 

BULAN 


 

MINGGU 

BIDANG PEMBELAJARAN DAN

HASIL PEMBELAJARAN 

CADANGAN AKTIVITI DAN

CATATAN 


 

2

(18-29Mei)

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2009 

 

3

(18-29Mei)

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2009 

 

4

(18-28Mei)

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2009 

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1&2

(29Mei-12Jun)

CUTI PENGGAL PERTMA 2009

 

3

(12-16Jun)

  1. Mekanisasi Ladang

(a) Pengenalan

Aras 1: Menyatakan pengertian mekanisasi

Lading

  1. Faedah Mekanisasi Ladang

    Aras 1: Menyatakan Faedah Mekanisasi ladang.

    Aras 2: Menghuraikan faedah-faedah mekanisasi lading.

    Aras 1: Menghuraikan faktor yang perlu dipertimbangkan dalam penggunaan mekanisasi lading. (fizikal tanah, kos dan teknikal)

Aras 1: Menghurai penggunaan mekanisasi

ladang dalam aktiviti tanaman (7 aktiviti).

Sumbangsaran

Mempamerkan contoh mekanisasi lading


 

Lawatan.


 

Foto

Video

Menggunakan mekanisasi yang sesuai seperti traktor dua roda

4

(19-23Jun) 

Aras 1: Menghuraikan penggunaan mekanisasi ladang dalam aktiviti ternakan.


 


 

Menggunakan mekanisasi yang sesuai untuk menjalankan satu aktiviti penternakan. 

5

(26Jun-1Jul) 

(d) Sistem Pengairan dan Penyaliran

Aras 1: Mengenal pasti system pengairan

  • percikan
  • titisan

Membandingbeza system pengairan

titisan dengan pengairan percikan.

Memasang dan menyelenggara system

pengairan titisan dan percikan.


 


 


 


 


 


 


 

Mereka bentuk dan memasang system pengairan titisan dan percikan. 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

2

(3-7 Julai) 

5.2 Komputer Dalam Pertanian

(a) Pengenalan

Aras 1: Menghuraikan faedah penggunaan

komputer

(b) Penggunaan Komputer Dalam Pertanian

Aras 1: Menghuraikan secara ringkas

penggunaan komputer dalam pertanian

Aras 2: Menyediakan satu laporan projek

menggunakan perisian komputer. 

  • Hans on komputer di makmal.


 


 


 

Menggunakan perisian yang sesuai dalam mereka bentuk pelan susun atur dan lanskap

3

(10-14Jul) 

(c) Peranan Teknologi Maklumat dan Perhubungan dalam Sektor Pertanian.

Aras 1: Menyenaraikan peranan teknologi

maklumat dan perhubungan.

Mengakses internet untuk mendapatkan

maklumat dan perhubungan.

Aras 2: Menyediakan satu laporan projek

menggunakan perisian komputer.

Memilih maklumat yang sesuai dan

berkaitan dari internet.

Mendapatkan maklumat berkaitan tugasan dari internet. 


 

(17-21 Jul)

5.3 Bioteknologi Dalam Pertanian

(a) Pengenalan

Aras 1:Menyatakan pengertian bioteknologi.


 

  1. Kepentingan biotek nologi dalam pertanian

    Aras 2: Menerangkan kepentingan bioteknologi dalam pertanian.


 


 


 

Mengumpul maklumat


 

Lawatan


 

2

(8-12Ogos) 

  1. Penggunaan Bioteknologi Dalam Pertanian

    Aras 2: Menerangkan penggunaan bioteknologi dalam pertanian

    Mengaplikasi prinsip bioteknologi dalam menghasilkan baja organik dan makanan melalui proses penapaian.

5.4 Pertanian Persekitaran Terkawal( PPT)

(a) Pengenalan

Aras 1: Menyatakan pengertian PPT

  1. Kepentingan PPT

    Aras 2: Menerangkan kepentingan PPT.


     

    UJIAN BULANAN II (07-18 Jul 2008 

Menjalankan projek membuat kompos dan tapai secara berkumpulan.


 


 

Mengumpul maklumat 


 


 


 


 


 


 


 

 

3

(15-19Ogos) 

(c) Struktur Binaan PPT


 

Aras 2: Menerangkan contoh struktur binaan

PPT dalam rumah hijau dan kolam tiruan.

Aras 3: Menerangkan contoh penggunaan PPT

dalam pertanian tanpa tanah dan perumahan

ternakan.

Aras 3: Mengaplikasi prinsip PPT dalam

penghasilan tanaman sayuran menggunakan

hidriponik. 

Mereka bentuk dan membina struktur PPT yang mudah.


 

Menanam sayuran secara hidroponik.

Menternak ikan air tawar.


 


 

4

(19-27Ogos)

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE DUA 2009

 


 


 


 


 


 

 

5

(29Ogos-2Sept) 


 

Mengulangkaji untuk Peperiksaan Percubaan 


 


 

1

(28-9 Okt)


 

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2009

 

2

(18-22Sept)

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2009


 


 


 


 


 


 


 

3

(25-27Sept)

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2009


 

4

(28-14Sept) 

ULANGKAJI INTENSIF

Konstruk : Aplikasi Pengetahuan dan Penilaian

Pelajar dapat menjawab soalan Aplikasi Pengetahuan dan Penilaian dengan cemerlang

  • Soalan Aplikasi pengetahuan dan skema jawapan

1

(3-7Okt)

ULANGKAJI INTENSIF

Konstruk :Kuantitatif

 

Soalan Kuantitatif dan skema jawapan

2

(10-14Okt) 

ULANGKAJI INTENSIF

Konstruk : Amali/Eksperimen

Soalan Eksperimen dan skema jawapan 


 


 


 

 

3

(17-21Okt) 

ULANGKAJI ENTENSIF

Soalan Kertas 1

Satu set soalan kertas 1 dan skema jawapan

4

(24-28Okt) 

Penyampaian surat penghargaan , cenderamata dan hadiah kuiz sains pertanian. 

Suratsurat penghargaan, sijil, hadiah dan cenderamata AJK.

1

(31Okt-4Nov) 


 

CUTI DEEPAVALI DAN HARI RAYA IDILFITRI 

 

2

(14Nov- 7Dis )


 


 


 


 

PEPERIKSAAN SPM BERMULA

(14November-7 Dis)

 


 


 

 

18Nov, 01-

Jan, 07 


 

CUTI AKHIR TAHUN 2009

 
   
    

No comments:

Post a Comment