RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN LIMA
TAHUN 2009
BULAN |
MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN DAN HASIL PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI DAN CATATAN |
| 1 (3-6Jan.) | BAB3: FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TUMBESARAN DAN PENGELUARAN TERNAKAN 3.1 Pengenalan Aras 1: Memerihalkan faktor yeng mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan.
(a) Unsur Iklim Aras 1: Menyatakan unsur-unsur iklim yang mempengaruhi tumbesaran ternakan. (b) Kesan iklim ke atas pengeluaran ternakan. Aras 1: Mentakrifkan himpitan iklim. Menyatakan kesan himpitan iklim secara langsung ke atas pengeluaran ternakan. Menyatakan kesan iklim secara tidak langsung ke atas pengeluaran ternakan. Menyatakan cara mengurangkan kesan himpitan iklim
|
Sumbangsaran
Sumbangsaran
memerhati, merekod dan membincang kesan himpitan iklim ke atas ternakan.
Gambar/sampel/slaid makanan makanan ternakan. |
2 (11-13Jan) | Aras 2: Menerangkan kesan himpitan iklim secara langsung ke atas pengeluaran ternakan. Menerangkan kesan himpitan iklim secara tidak langsung ke atas pengeluaran ternakan. Menerangkan cara-cara mengurangkan kesan himpitan iklim.
(a) Kepentingan pemakanan Aras 1: Menyatakan kepentingan pemakanan Aras 2: Menerangkan kepentingan pemakanan. (b) Kelas Makanan Aras 1: Menyenaraikan jenis dan fungsi Nutrient. Aras 2: Menerangkan fungsi nutrien. |
Projek Kumpulan: Mereka bentuk sistem perumahan ternakan yang sempurna.
Sumbangsaran. Mempamerkan sampel makanan ternakan yang berlabel lengkap komposisi kelas makanannya. Melengkapkan pengurusan grafik. | |
3 (16-20Jan) | (a) Sistem Pencernaan Aras 1: Mengenalpasti strukktur system pencernaan ruminan dan bukan ruminan. Aras 2: Menerangkan fungsi organ pencernaan ruminan dan bukan ruminan. Melakukan bedah siasat ke atas ayam/puyuh dan melakar system pencernaan. Aras 3: Membandingbeza system pencernaan lembu/kambing dengan ayam/puyuh.
| Melakar dan melabel sietem pencernaan ruminan dan bukan ruminant. Spesimen/foto/slaid/ carta Melakukan bedah siasat. | |
4 (23-27 Jan) | (d) Bahan makanan ternakan Aras 1: Mentakrifkan foraj, foder, pastura dan konsentrat. Mengenal pasti jenis bahan makanan ternakan. (foraj , konsentrat) Menyatakan maksud rumput baik pilih. Aras 2: Membandingkan kelebihan dan kekurangan foraj dengan konsentrat. Menerangkan ciri rumput baik pilih. | Mmembandingkan kandungan nutrient dalam beberapa jenis foraj dan konsentrat. Kerja kumpulan: Membuat rujukan mengenai rumput baik pilih.
Foto/slaid/video | |
1 (1-3 Feb) | (e) Catuan makanan ternakan Aras 1: Menyatakan pengertian catuan makanan seimbang. Aras 2: Menerangkan konsep nisbah penukaran makanan. Menghitung nisbah penukaran makanan.
| Mengkaji maklumat kandungan nutrient pada lalbel pembungkus makanan ternakan dan melakar carta pai bagi menunjukkan komposisi peratus kandungan kelas makanan. Latihan pengiraan. | |
2 (6-10Feb) | 3.4 Kesihatan (a) Kepentingan kesihatan ternakan Aras 1: Menyatakan kepentingan kesihatan ternakan. Aras 2: Menerangkan kepentingan kesihatan ternakan. (b)Penyakit ternakan Aras 1: Mengenalpasti simptom ternakan yang sakit.
Aras 1: Menyatakan punca penyakit ternakan. Aras 2: Menerangkan punca-punca penyakit ternakan. | 1. Sumbangsaran
2. Melakar dan melabel gambar seekor ayam tidak sihat.
1. KBKK – Peta minda | |
3 (13- 17Feb.) | Aras 1: Menyatakan cara pencegahan dan pengawalan penyakit.
Aras 2: Menerangkan cara –cara pencegahan dan pengawalan penyakit. Aras 1: Menamakan bahan untuk merawat penyakit. Aras 2: Menerangkan cara merawat penyakit dengan:-
| 1. Menjalankan penyahjangkitan perumahan dan peralatan.
2.Tunjukcara merawat penyakit ternakan. Menjalankan sanitasi sekitar perumahan ternakan. |
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN LIMA
TAHUN 2009
BULAN |
MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN DAN HASIL PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI DAN CATATAN |
| 4 (20-24Feb.) |
Aras 2: Menghuraikan cara-cara memperbaik baka yang sedia ada melului pembiakbakaan kacuk dan pembiakbakaan seturunan |
|
| 1 (27Feb-3Mac.) | (c) Pembiakan ternakan Aras 1: Mengenalpasti organ-organ sistem pembiakan ruminan.
Aras 1: Menyatakan fungsi organ-organ sistem pembiakan ruminan.
Ujian Bulanan 1 2-13 Mac 2009 |
2. Kuiz |
2 (7-11Mac) |
Aras 1: Menyatakan tanda biang Aras 1: Menyatakan maksud:
Aras 2: Membandingkan kelebihan dan kekurngan pengawanan semulajadi dengan permanian beradas. Aras 2: Menerangkan langkah penyediaan semen Untuk permanian beradas:
Aras 2: Menerangkan langkah penyuntikan semen dalam permanian beradas |
2. Melengkap carta alir langkah penyuntikan semen | |
3 (14-18Mac) | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA 2009 |
|
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN LIMA
TAHUN 2009
BULAN |
MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN DAN HASIL PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI DAN CATATAN |
| 4 (20-24Mac) | BAB 4: PERLADANGAN SEBAGAI SUATU PERNIAGAAN
|
|
5 (27Mac-31 Mac.) | Aras 1: Menghitung anggaran pendapatan Aras 1: Menghitung anggaran perbelanjaan Aras 1: Menghitung keuntungan.
Aras 2: Menghitung kos luar jangka Aras 2: Menghitung pulangan setiap ringgit dilabur. |
2. Membuat belanjawan separa. | |
| 1 (3-7Apr.) |
Aras 3: Merangka rancangan operasi ladang . |
3. Membuat format rekod. |
2 (10-14Apr.) |
|
|
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN LIMA
TAHUN 2009
BULAN |
MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN DAN HASIL PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI DAN CATATAN |
| 3 (17-21Apr) |
|
3Melengkap peta minda. |
4 (24-28Apr) | Aras 1: Mengenalpasti rekod fizikal dan rekod kewangan. Aras 2: Menerangkan jenis rekod pengurusan
Rekod kewangan Aras 1: Menyenaraikan mengikut urutan aktiviti pemasaran hasil:
Aras 2: Menerangkan aktiviti-aktiviti pemasaran hasil | 1. Latihan merekod
2. Aktiviti memasarkan hasil pengeluaran projek tanaman/ternakan di sekolah | |
| 1 (2-5Mei) | 4.4 Analisis Dan Penilaian Operasi Ladang (a) Analisis Operasi Ladang
Kecekapan penggunaan sumber pengeluaran.
Aras 3: Membandingbeza data belanjawan dengan data sebenar dari rekod kewangan.
Aras 3: Menilai prestasi bidangusaha berdasarkan: - keuntungan - pulangan setiap ringgit yang dilabur. Membuat keputusan untuk masa depan bidangusaha. | Membmentang hasil analisis rekod fizikal dalam bentuk laporan bertulis dan lisan.
- Rekod ternakan puyuh
Menghitung: - jumlah perbelanjaan sebenar - jumlah pendapatan sebenar - keuntungan sebenar -pulangan setiap ringgit dilabur sebenar.
Perbincangan
Menjelaskan rasional kumpulan.
|
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
MATA PELAJARAN SAINS PERTANIAN TINGKATAN LIMA
TAHUN 2009
BULAN |
MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN DAN HASIL PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI DAN CATATAN |
| 2 (18-29Mei) | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2009 | |
3 (18-29Mei) | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2009 | ||
4 (18-28Mei) | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2009 | ||
| 1&2 (29Mei-12Jun) | CUTI PENGGAL PERTMA 2009 | |
3 (12-16Jun) |
(a) Pengenalan Aras 1: Menyatakan pengertian mekanisasi Lading
Aras 1: Menghurai penggunaan mekanisasi ladang dalam aktiviti tanaman (7 aktiviti). | Sumbangsaran Mempamerkan contoh mekanisasi lading
Lawatan.
Foto Video Menggunakan mekanisasi yang sesuai seperti traktor dua roda | |
4 (19-23Jun) | Aras 1: Menghuraikan penggunaan mekanisasi ladang dalam aktiviti ternakan.
| Menggunakan mekanisasi yang sesuai untuk menjalankan satu aktiviti penternakan. | |
5 (26Jun-1Jul) | (d) Sistem Pengairan dan Penyaliran Aras 1: Mengenal pasti system pengairan
Membandingbeza system pengairan titisan dengan pengairan percikan. Memasang dan menyelenggara system pengairan titisan dan percikan.
| Mereka bentuk dan memasang system pengairan titisan dan percikan. | |
| 2 (3-7 Julai) | 5.2 Komputer Dalam Pertanian (a) Pengenalan Aras 1: Menghuraikan faedah penggunaan komputer (b) Penggunaan Komputer Dalam Pertanian Aras 1: Menghuraikan secara ringkas penggunaan komputer dalam pertanian Aras 2: Menyediakan satu laporan projek menggunakan perisian komputer. |
Menggunakan perisian yang sesuai dalam mereka bentuk pelan susun atur dan lanskap |
3 (10-14Jul) | (c) Peranan Teknologi Maklumat dan Perhubungan dalam Sektor Pertanian. Aras 1: Menyenaraikan peranan teknologi maklumat dan perhubungan. Mengakses internet untuk mendapatkan maklumat dan perhubungan. Aras 2: Menyediakan satu laporan projek menggunakan perisian komputer. Memilih maklumat yang sesuai dan berkaitan dari internet. | Mendapatkan maklumat berkaitan tugasan dari internet. | |
(17-21 Jul) | 5.3 Bioteknologi Dalam Pertanian (a) Pengenalan Aras 1:Menyatakan pengertian bioteknologi.
|
Mengumpul maklumat
Lawatan
| |
2 (8-12Ogos) |
5.4 Pertanian Persekitaran Terkawal( PPT) (a) Pengenalan Aras 1: Menyatakan pengertian PPT
| Menjalankan projek membuat kompos dan tapai secara berkumpulan.
Mengumpul maklumat | |
| 3 (15-19Ogos) | (c) Struktur Binaan PPT
Aras 2: Menerangkan contoh struktur binaan PPT dalam rumah hijau dan kolam tiruan. Aras 3: Menerangkan contoh penggunaan PPT dalam pertanian tanpa tanah dan perumahan ternakan. Aras 3: Mengaplikasi prinsip PPT dalam penghasilan tanaman sayuran menggunakan hidriponik. | Mereka bentuk dan membina struktur PPT yang mudah.
Menanam sayuran secara hidroponik. Menternak ikan air tawar.
|
4 (19-27Ogos) | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE DUA 2009 | ||
| 5 (29Ogos-2Sept) |
Mengulangkaji untuk Peperiksaan Percubaan |
|
1 (28-9 Okt) | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2009 | ||
2 (18-22Sept) | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2009 |
| |
| 3 (25-27Sept) | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2009 |
|
4 (28-14Sept) | ULANGKAJI INTENSIF Konstruk : Aplikasi Pengetahuan dan Penilaian Pelajar dapat menjawab soalan Aplikasi Pengetahuan dan Penilaian dengan cemerlang |
| |
1 (3-7Okt) | ULANGKAJI INTENSIF Konstruk :Kuantitatif
| Soalan Kuantitatif dan skema jawapan | |
2 (10-14Okt) | ULANGKAJI INTENSIF Konstruk : Amali/Eksperimen | Soalan Eksperimen dan skema jawapan | |
| 3 (17-21Okt) | ULANGKAJI ENTENSIF Soalan Kertas 1 | Satu set soalan kertas 1 dan skema jawapan |
4 (24-28Okt) | Penyampaian surat penghargaan , cenderamata dan hadiah kuiz sains pertanian. | Suratsurat penghargaan, sijil, hadiah dan cenderamata AJK. | |
1 (31Okt-4Nov) |
CUTI DEEPAVALI DAN HARI RAYA IDILFITRI | ||
2 (14Nov- 7Dis )
|
PEPERIKSAAN SPM BERMULA (14November-7 Dis) | ||
| 18Nov, 01- Jan, 07 |
CUTI AKHIR TAHUN 2009 | |
No comments:
Post a Comment