Tarikh & Hari | 12 Jan 2009 (Isnin) |
Masa | 0705-0815 |
Matapelajaran & Ting | Sains Pertanian (4K2) |
Bab | Bab 1 Pertanian di Malaysia |
Objektif Bidang | Memperoleh pengetahuan dan kefahaman tentang kepentingan pertanian kepada negara |
Bidang Matapelajaran | 1.2 Tanaman dan Ternakan di Malaysia |
Hasil Matapelajaran | Aras 1: Memerihalkan taburan tanaman dan ternakan yang utama |
Aktiviti Pembelajaran | Menandakan taburan tanaman dan ternakan pada peta Malaysia |
Refleksi | Pelajar mengenalpasti lokasi taburan tanaman dan ternakan utama di Malaysia |
Tarikh & Hari | 12 Jan 2009 (Isnin) |
Masa | 1055-1130 |
Matapelajaran &Ting | Pendidikan Moral (4K6) |
Bidang Pembelajaran | Kepercayaan kepada Tuhan |
Kandungan Akademik | Manusia diamanahkan untuk menguruskan alam dan penghuninya |
Objektif Pembelajaran | Menerima hakikat bahawa manusia dipertanggungjawab menjaga dan melindungi alam dan penguninya |
Aktiviti Pembelajaran | Membincangkan kata kata hikmat yang bertemakan manusia daripada Kun Fu Tze Lao Tze dan Thirukai |
Panduan Guru | Kesejahteraan Alam Tanggungjawab Bersama |
Refleksi | Pelajar dibahagikan kepada enam kumpulan |
Tarikh & Hari | 12 Jan 2009 (Isnin) |
Masa | 1130-1240 |
Matapelajaran & Ting | Sains Pertanian (5K2,5K3) |
Bab | Bab 3: Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan |
Objektif Pembelajaran | Memahami faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan |
Bidang Pembelajaran | 3.2 b Kesan iklim ke atas pengeluaran ternakan |
Hasil Pembelajaran | Aras 1. Menyatakan cara mengurangkan kesan himpitan iklim |
Aktiviti Pembelajaran | i.Perbincangan |
Refleksi | Pelajar boleh menyatakan dan menerangkan empat cara mengurangkan kesan langsung himpitan iklim |
Tarikh & Hari | 13 Jan 2009 (Selasa) |
Masa | 0945-1055 |
Matapelajaran & Ting | Sains Pertanian (5K1) |
Bab | Bab 3: Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan |
Objektif Pembelajaran | Memahami faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan |
Bidang Pembelajaran | 3.2 b Kesan iklim ke atas pengeluaran ternakan |
Hasil Pembelajaran | Aras 1. Menyatakan cara mengurangkan kesan himpitan iklim |
Aktiviti Pembelajaran | .Perbincangan |
Refleksi | Pelajar boleh menyatakan dan menerangkan empat cara mengurangkan kesan langsung himpitan iklim |
Tarikh & Hari | 13 Jan 2009 (Selasa) |
Masa | 1130-1240 |
Matapelajaran & Ting | Sains Pertanian (4S4) |
Bab | Bab 1 Pertanian di Malaysia |
Objektif pembelajaran | Memperoleh pengetahuan dan kefahaman tentang kepentingan pertanian kepada negara |
Bidang Pembelajaran | 1.2 Tanaman dan Ternakan di Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Aras 2 Menghubungkaitkan faktor-faktor iklim, perkembangan sejarah,ekonomi dan dasar kerajaan dengan taburan tanaman dan ternakan utama |
Aktiviti Pembelajaran | Membuat tinjauan dan menyediakan laporan yang berkaitan dengan taburan tanaman dan ternakan di Malaysia |
Refleksi | Pelajar boleh mengenalpasti dan menerangkan faktor-faktor yang menentukan taburan tanaman dan ternakan utama di negara kita |
Tarikh & Hari | 14 Jan 2009 (Rabu) |
Masa | 0815-0925 |
Matapelajaran & Ting | Pendidikan Moral ( 4K6) |
Bidang Pembelajaran | Kepercayaan kepada Tuhan |
Kandungan Akademik | Manusia diamanahkan untuk menguruskan alam dan penghuninya |
Objektif Pembelajaran | Menerima hakikat bahawa manusia dipertanggungjawab menjaga dan melindungi alam dan penguninya |
Aktiviti Pembelajaran | Membincangkan kata kata hikmat yang bertemakan manusia daripada Kun Fu Tze Lao Tze dan Thirukai |
Panduan Guru | Kesejahteraan Alam Tanggungjawab Bersama |
Refleksi | Pelajar dibahagikan kepada enam kumpulan |
Tarikh & Hari | 14 Jan 2009 (Rabu) |
Masa | 0945-1055 |
Matapelajaran & Ting | Pendidikan Moral (4K5) |
Bidang Pembelajaran | Kepercayaan kepada Tuhan |
Kandungan Akademik | Peranan dan tanggungjawab sebagai satu amanah |
Objektif Pembelajaran | Meramal kesan yang mungkin berlaku sekiranya manusia tidak menjaga alam dan penghuninya |
Aktiviti Pembelajaran | i.Fikir dan jawab ( Petikan dan soalan kritik) |
Panduan Guru | Kesejahteraan Alam Tanggungjawab Bersama |
Refleksi | Pelajar boleh berinteraksi dengan rakan |
Tarikh & Hari | 14 Jan 2009 (Rabu) |
Masa | 1130-1240 |
Matapelajaran & Ting | Sains Pertanian (4K2) |
Bab | Bab 1 Pertanian di Malaysia |
Objektif Bidang | Memperoleh pengetahuan dan kefahaman tentang kepentingan pertanian kepada negara |
Bidang Pembelajaran | 1.2 Tanaman dan Ternakan di Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Aras 2 Menghubungkaitkan faktor-faktor iklim, perkembangan sejarah,ekonomi dan dasar kerajaan dengan taburan tanaman dan ternakan utama |
Aktiviti Pembelajaran | Membuat tinjauan dan menyediakan laporan yang berkaitan dengan taburan tanaman dan ternakan di Malaysia |
Refleksi | Pelajar boleh mengenalpasti dan menerangkan faktor-faktor yang menentukan taburan tanaman dan ternakan utama di negara kita |
Tarikh & Hari | 15 Jan 2009 (Khamis) |
Masa | 0815-0925 |
Matapelajaran & Ting | Sains Pertanian (5K1) |
Bab | Bab3: Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan |
Objektif Bidang | Memperoleh pengetahuan dan kemahiran dalam amalan pengeluaran ternakan |
Bidang Pembelajaran | 3.2 Iklim (b) Kesan iklim ke atas pengeluaran ternakan |
Hasil Pembelajaran | Aras 2 Menerangkan kesan iklim secara tidak langsung ke atas pengeluaran ternakan |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran |
Refleksi | Pelajar berjaya menginterpretasi pengurusan grafik berkenaan cara-cara mengurangkan kesan himpitan iklim |
Tarikh & Hari | 15 Jan 2009 (Khamis) |
Masa | 0945-1055 |
Matapelajaran & Ting | Sains Pertanian (5K2,5K3) |
Bab | Bab3: Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan |
Objektif Bidang | Memperoleh pengetahuan dan kemahiran dalam amalan pengeluaran ternakan |
Bidang Pembelajaran | 3.2 Iklim (b) Kesan iklim ke atas pengeluaran ternakan |
Hasil Pembelajaran | Aras 2 Menerangkan kesan iklim secara tidak langsung ke atas pengeluaran ternakan |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran |
Refleksi | Pelajar perlu di bimbing untuk mengenalpasti jawapan yang tepat |
Tarikh & Hari | 16 Jan 2009 Jumaat) |
Masa | 0815-0850 |
Matapelajaran & Ting | Pendidikan Moral (4K5) |
Bidang Pembelajaran | Kepercayaan kepada Tuhan |
Kandungan Akademik | Peranan dan tanggungjawab sebagai satu amanah |
Objektif Pembelajaran | Meramal kesan yang mungkin berlaku sekiranya manusia tidak menjaga alam dan penghuninya |
Aktiviti Pembelajaran | i.Fikir dan jawab ( Petikan dan soalan kritik) |
Panduan Guru | Kesejahteraan Alam Tanggungjawab Bersama |
Refleksi | Pelajar boleh berinteraksi dengan rakan |
Tarikh & Hari | 16 Jan 2009 (Jummat) |
Masa | 0940-1040 |
Matapelajaran & Ting | Sains Pertanian (4S4) |
Bab | Bab 1 Pertanian di Malaysia |
Objektif Pembelajaran | Memperoleh pengetahuan dan kefahaman tentang kepentingan pertanian kepada negara |
Bidang Pembelajaran | 1.2 Tanaman dan Ternakan di Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Aras 2 Menghubungkaitkan faktor-faktor iklim, perkembangan sejarah,ekonomi dan dasar kerajaan dengan taburan tanaman dan ternakan utama |
Aktiviti Pembelajaran | Membuat tinjauan dan menyediakan laporan yang berkaitan dengan taburan tanaman dan ternakan di Malaysia |
Refleksi | Pelajar boleh mengenalpasti dan menerangkan faktor-faktor yang menentukan taburan tanaman dan ternakan utama di negara kita |
Tarikh & Hari | 17 Jan 2009 (Sabtu) |
Masa | 0815-0925 |
Matapelajaran & Ting | Sains Pertanian (5K1) |
Bab | Bab 3 Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan |
Objektif Pembelajaran | Memperoleh pengetahuan dan kemahiran dalam amalan pengeluaran ternakan |
Bidang Pembelajaran | 3.3 Pemakanan |
Hasil Pembelajaran | Aras 1 Menyatakan kepentingan pemakanan |
Aktiviti Pembelajaran | i. Sumbangsaran |
Refleksi | Ramai pelajar tidak hadir sebab banjir |
Tarikh & Hari | 17 Jan 2009 (Sabtu) |
Masa | 0940-1040 |
Matapelajaran & Ting | Sains Pertanian (5K2,5K3) |
Bab | Bab 3 Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan |
Objektif Pembelajaran | Memperoleh pengetahuan dan kemahiran dalam amalan pengeluaran ternakan |
Bidang Pembelajaran | 3.3 Pemakanan |
Hasil Pembelajaran | Aras 1 Menyatakan kepentingan pemakanan |
Aktiviti Pembelajaran | i. Sumbangsaran |
Refleksi | Ramai pelajar tidak hadir sebab banjir |
Tahniah. RPH Minggu 3 yang kemas dan teratur.
ReplyDelete