Hari: Isnin | Masa: 1.2 | Tarikh: 16 Ogos 2010 |
Tingkatan: 5S4 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Bab 5 Teknologi Dalam Pertanian | |
Objektif pembelajaran | Memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengenai mekanisasi,teknologi maklumat dan perhubungandalam pertanian Menyelesaikan masalah dengan menggunakan teknologi dalam sektor pertanian | |
Bidang pembelajaran | Mekanisasi Ladang Pengenalan Feadah mekanisasi ladang Penggunaan mekanisasi ladang | |
Hasil Pembelajaran | Aras 1 Menyatakan pengertian mekanisasi ladang Menyatakan faedah mekanisasi ladang | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran Mempamerkan contoh mekanisasi ladang-slaid/foto/OHP | |
Refleksi Guru | Pelajar boleh menjawab dengan tepat soalan berkenaan tajuk di atas dalam buku Manual Latihan Tingkatan 5 |
Hari: Isnin | Masa: 67 | Tarikh: 16Ogos 2010 |
Form: 5K6 | Subject:: PBI | |
Theme/Chapter | TCMP (Team- building , Communication, Mid-course energizer and Perception) | |
Communication Function | Team discussion and problem solving activities Equal employment opportunity issues, discrimination issues and stereotyping | |
Language Focus | Sentence patterns, Conjunctions, Logical connectors and subject and verb agreement | |
Educational Emphases | To allow pupils to experience stereotyping problems,equal employment opportunity | |
Reflection | Pupils able recall words and list ac |
Hari: Isnin | Masa: 9 | Tarikh: 16 Ogos 2010 |
Form: 5K6 | Subject:: PBI | |
Theme/Chapter | Learning by Linking | |
Communication Function | This exercise shows how recall is made by the use of association | |
Language Focus | To show how association makes recall easier | |
Educational Emphases | Using interesting adjectives and adverb to lend colour to your description List A –words ( 60 words ) List B – grouping ( 12 grouping) | |
Reflection | Pupils able recall words and list according to grouping and functions |
Hari: Selasa | Masa: 1,2 | Tarikh: 17 Ogos 2010 |
Tingkatan: 4S5 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan | |
Objektif pembelajaran | Pelajar akan dapat menyelesaikan masalah mudah dalam pengurusan tanaman Memperoleh kemahiran semasa menjalankan eksperimen dan amali | |
Bidang pembelajaran | 2.4 Biosis Jenis organisma | |
Hasil Pembelajaran | Aras 1 Memerihalkan jenis organisma Menjelaskan kebaikan dan keburukan oragnisma Menerangkan konsep pengurusan perosak bersepadu | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran Mungumpul bahan/matlumat tentang jenis-jenis organism Melengkapkan pengurusan grafik | |
Refleksi Guru | Pelajar boleh membadingbeza antara kaedah kawalan kimia dan biologi Pelajar boleh melengkapkan soalan berkaitan dengan tajuk berikut dalam Manual Latihan Sains Pertanian Tingkatan 4 |
Hari: Selasa | Masa: 3,4 | Tarikh 17 Ogos 2010 |
Tingkatan: 5S5 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Bab 5 Teknologi Dalam Pertanian | |
Objektif pembelajaran | Memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengenai mekanisasi,teknologi maklumat dan perhubungandalam pertanian Menyelesaikan masalah dengan menggunakan teknologi dalam sektor pertanian | |
Bidang pembelajaran | Mekanisasi Ladang Pengenalan Feadah mekanisasi ladang Penggunaan mekanisasi ladang | |
Hasil Pembelajaran | Aras 1 Menyatakan pengertian mekanisasi ladang Menyatakan faedah mekanisasi ladang | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran Mempamerkan contoh mekanisasi ladang-slaid/foto/OHP | |
Refleksi Guru | Pelajar boleh menjawab dengan tepat soalan berkenan tajuk di atas dalami buku manual Latihan Tingkatan 5 |
Hari: Selasa | Masa: 6,7 | Tarikh: 17 Ogos 2010 |
Tingkatan: 4S4 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan | |
Objektif pembelajaran | Pelajar akan dapat menyelesaikan masalah mudah dalam pengurusan tanaman Memperoleh kemahiran semasa menjalankan eksperimen dan amali | |
Bidang pembelajaran | 2.4 Biosis Jenis organisma | |
Hasil Pembelajaran | Aras 1 Memerihalkan jenis organisma Menjelaskan kebaikan dan keburukan oragnisma Menerangkan konsep pengurusan perosak bersepadu | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran Mungumpul bahan/matlumat tentang jenis-jenis organism Melengkapkan pengurusan grafik | |
Refleksi Guru | Pelajar boleh membadingbeza antara kaedah kawalan kimia dan biologi Pelajar boleh melengkapkan soalan berkaitan dengan tajuk berikut dalam Manual Latihan Sains Pertanian Tingkatan 4 |
Hari: Rabu | Masa: 3,4 | Tarikh: 18 Ogos 2010 |
Tingkatan: 5S4 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan | |
Objektif pembelajaran | Pelajar akan dapat menyelesaikan masalah mudah dalam pengurusan tanaman Memperoleh kemahiran semasa menjalankan eksperimen dan amali | |
Bidang pembelajaran | g. Amalan untuk membaiki keadaan tanah | |
Hasil Pembelajaran | Pengiraan kuantiti nutrien dalam baja lurus dan sebatian Pengiraan kuantiti baja Program pembajaan | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran Jawapan Contoh Latihan pengiraan | |
Refleksi Guru | Pelajar boleh menunjukkan langkah kerja dan memberi jawapan tepat mengikut formula yang ditetapkan |
Day:Wednesday | Period:6,7 | Date: 18 Ogos 2010 |
Form: 5K1 | Subject:: PBI | |
Theme/Chapter | IMP (icebreaker ,Mid-course energizer and Perception) | |
Communication Function | Getting the pupils to think outside of our 'self-limiting boxes' | |
Language Focus | 3 sheet of paper and a pen to draw the dots. | |
Educational Emphases | Give the pupils 9-dot problem,12-dot problem and 16-dot problem . tell them they have 2 minutes, to join the lines without lifting their pen form the table | |
Reflection | To allow pupils to see the answers to some problems lie outside the normal boundary of thinking |
Day: Thursday | Period:1,2 | Date: 19 Ogos 2010 |
Form: 5K6 | Subject:: PBI | |
Theme/Chapter | IMP (ice breaker, Mid-course energizer and Perception) | |
Communication Function | Getting the pupils to think outside of our 'self-limiting boxes' | |
Language Focus | 3 sheet of paper and a pen to draw the dots. | |
Educational Emphases | Give the pupils 9-dot problem,12-dot problem and 16-dot problem . tell them they have 2 minutes, to join the lines without lifting their pen from the table | |
Reflection | To allow pupils to see the answers to some problems lie outside the normal boundary of thinking |
Hari: Khamis | Masa: 7.8 | Tarikh: 19 Ogos 2010 |
Tingkatan: 4S5 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan | |
Objektif pembelajaran | 2.4 Biosis Jenis organisma | |
Bidang pembelajaran | Aras 1 Memerihalkan jenis organisma Menjelaskan kebaikan dan keburukan oragnisma | |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan bentuk,ciri-ciri dan tabiat jenis organism Menjelaskan kebaikan dan keburukan organisma | |
Aktiviti Pembelajaran | Pelajar boleh menjawab soalan berbentuk kuantitatif mengikut format dan pengiraan tetap | |
Refleksi Guru | Guru menjalankan pengelarasan dan pengeteraan kerja kursus SPT di SMK Balai Ringin |
Hari: Jumaat | Masa: 1,2 | Tarikh: 20 Ogos 2010 |
Tingkatan: 5S5 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan | |
Objektif pembelajaran | Pelajar akan dapat menyelesaikan masalah mudah dalam pengurusan tanaman Memperoleh kemahiran semasa menjalankan eksperimen dan amali | |
Bidang pembelajaran | g. Amalan untuk membaiki keadaan tanah | |
Hasil Pembelajaran | Pengiraan kuantiti nutrien dalam baja lurus dan sebatian Pengiraan kuantiti baja Program pembajaan | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran Jawapan Contoh Latihan pengiraan | |
Refleksi Guru | Pelajar boleh menunjukkan langkah kerja dan memberi jawapan tepat mengikut formula yang ditetapkan |
Hari: Jumaat | Masa: 5,6 | Tarikh: 20 Ogos 2010 |
Tingkatan: 4S4 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan | |
Objektif pembelajaran | Pelajar akan dapat menyelesaikan masalah mudah dalam pengurusan tanaman Memperoleh kemahiran semasa menjalankan eksperimen dan amali | |
Bidang pembelajaran | g. Amalan untuk membaiki keadaan tanah | |
Hasil Pembelajaran | Pelajar boleh merekod radas dan bahan serta langkah-langkah kerja ladang penyemburan menggunakan kimia racun | |
Aktiviti Pembelajaran | Menyediakan laporan ladang tentang keadah kawalan mikroorganisma menggunakan kimia beracun | |
Refleksi Guru | Guru mengadakan demonstrasi tentang cara-cara mengendalikan sebuah penyembur galas sebelum menjalankan amali ladang |
No comments:
Post a Comment