Friday, September 3, 2010

Ogos Minggu 3

Hari: Isnin

Masa: 1.2

Tarikh: 16 Ogos 2010

Tingkatan: 5S4

Matapelajaran: Sains Pertanian

Bab

Bab 5 Teknologi Dalam Pertanian

Objektif pembelajaran

Memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengenai mekanisasi,teknologi maklumat dan perhubungandalam pertanian

Menyelesaikan masalah dengan menggunakan teknologi dalam sektor pertanian

Bidang pembelajaran

Mekanisasi Ladang

Pengenalan

Feadah mekanisasi ladang

Penggunaan mekanisasi ladang

Hasil Pembelajaran

Aras 1

Menyatakan pengertian mekanisasi ladang

Menyatakan faedah mekanisasi ladang

Aktiviti Pembelajaran

Sumbangsaran

Mempamerkan contoh mekanisasi ladang-slaid/foto/OHP

Refleksi Guru

Pelajar boleh menjawab dengan tepat soalan berkenaan tajuk di atas dalam buku Manual Latihan Tingkatan 5


 

Hari: Isnin

Masa: 67

Tarikh: 16Ogos 2010

Form: 5K6

Subject:: PBI

Theme/Chapter

TCMP (Team- building , Communication, Mid-course energizer and Perception)

Communication Function

Team discussion and problem solving activities

Equal employment opportunity issues, discrimination issues and stereotyping

Language Focus

Sentence patterns, Conjunctions, Logical connectors and subject and verb agreement

Educational Emphases

To allow pupils to experience stereotyping problems,equal employment opportunity

Reflection

Pupils able recall words and list ac


 


 


 

Hari: Isnin

Masa: 9

Tarikh: 16 Ogos 2010

Form: 5K6

Subject:: PBI

Theme/Chapter

Learning by Linking

Communication Function

This exercise shows how recall is made by the use of association

Language Focus

To show how association makes recall easier

Educational Emphases

Using interesting adjectives and adverb to lend colour to your description

List A –words ( 60 words )

List B – grouping ( 12 grouping)

Reflection

Pupils able recall words and list according to grouping and functions


 


 


 

Hari: Selasa

Masa: 1,2

Tarikh: 17 Ogos 2010

Tingkatan: 4S5

Matapelajaran: Sains Pertanian

Bab

Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan

Objektif pembelajaran

Pelajar akan dapat menyelesaikan masalah mudah dalam pengurusan tanaman

Memperoleh kemahiran semasa menjalankan eksperimen dan amali

Bidang pembelajaran

2.4 Biosis

Jenis organisma

Hasil Pembelajaran

Aras 1

Memerihalkan jenis organisma

Menjelaskan kebaikan dan keburukan oragnisma

Menerangkan konsep pengurusan perosak bersepadu

Aktiviti Pembelajaran

Sumbangsaran

Mungumpul bahan/matlumat tentang jenis-jenis organism

Melengkapkan pengurusan grafik

Refleksi Guru

Pelajar boleh membadingbeza antara kaedah kawalan kimia dan biologi

Pelajar boleh melengkapkan soalan berkaitan dengan tajuk berikut dalam Manual Latihan Sains Pertanian Tingkatan 4


 

Hari: Selasa

Masa: 3,4

Tarikh 17 Ogos 2010

Tingkatan: 5S5

Matapelajaran: Sains Pertanian

Bab

Bab 5 Teknologi Dalam Pertanian

Objektif pembelajaran

Memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengenai mekanisasi,teknologi maklumat dan perhubungandalam pertanian

Menyelesaikan masalah dengan menggunakan teknologi dalam sektor pertanian

Bidang pembelajaran

Mekanisasi Ladang

Pengenalan

Feadah mekanisasi ladang

Penggunaan mekanisasi ladang

Hasil Pembelajaran

Aras 1

Menyatakan pengertian mekanisasi ladang

Menyatakan faedah mekanisasi ladang

Aktiviti Pembelajaran

Sumbangsaran

Mempamerkan contoh mekanisasi ladang-slaid/foto/OHP

Refleksi Guru

Pelajar boleh menjawab dengan tepat soalan berkenan tajuk di atas dalami buku manual Latihan Tingkatan 5


 


 


 

Hari: Selasa

Masa: 6,7

Tarikh: 17 Ogos 2010

Tingkatan: 4S4

Matapelajaran: Sains Pertanian

Bab

Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan

Objektif pembelajaran

Pelajar akan dapat menyelesaikan masalah mudah dalam pengurusan tanaman

Memperoleh kemahiran semasa menjalankan eksperimen dan amali

Bidang pembelajaran

2.4 Biosis

Jenis organisma

Hasil Pembelajaran

Aras 1

Memerihalkan jenis organisma

Menjelaskan kebaikan dan keburukan oragnisma

Menerangkan konsep pengurusan perosak bersepadu

Aktiviti Pembelajaran

Sumbangsaran

Mungumpul bahan/matlumat tentang jenis-jenis organism

Melengkapkan pengurusan grafik

Refleksi Guru

Pelajar boleh membadingbeza antara kaedah kawalan kimia dan biologi

Pelajar boleh melengkapkan soalan berkaitan dengan tajuk berikut dalam Manual Latihan Sains Pertanian Tingkatan 4


 

Hari: Rabu

Masa: 3,4

Tarikh: 18 Ogos 2010

Tingkatan: 5S4

Matapelajaran: Sains Pertanian

Bab

Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan

Objektif pembelajaran

Pelajar akan dapat menyelesaikan masalah mudah dalam pengurusan tanaman

Memperoleh kemahiran semasa menjalankan eksperimen dan amali

Bidang pembelajaran

g. Amalan untuk membaiki keadaan tanah

Hasil Pembelajaran

Pengiraan kuantiti nutrien dalam baja lurus dan sebatian

Pengiraan kuantiti baja

Program pembajaan

Aktiviti Pembelajaran

Sumbangsaran

Jawapan Contoh

Latihan pengiraan

Refleksi Guru

Pelajar boleh menunjukkan langkah kerja dan memberi jawapan tepat mengikut formula yang ditetapkan


 


 


 


 

Day:Wednesday

Period:6,7

Date: 18 Ogos 2010

Form: 5K1

Subject:: PBI

Theme/Chapter

IMP (icebreaker ,Mid-course energizer and Perception)

Communication Function

Getting the pupils to think outside of our 'self-limiting boxes'

Language Focus

3 sheet of paper and a pen to draw the dots.

Educational Emphases

Give the pupils 9-dot problem,12-dot problem and 16-dot problem . tell them they have 2 minutes, to join the lines without lifting their pen form the table

Reflection

To allow pupils to see the answers to some problems lie outside the normal boundary of thinking


 

Day: Thursday

Period:1,2

Date: 19 Ogos 2010

Form: 5K6

Subject:: PBI

Theme/Chapter

IMP (ice breaker, Mid-course energizer and Perception)

Communication Function

Getting the pupils to think outside of our 'self-limiting boxes'

Language Focus

3 sheet of paper and a pen to draw the dots.

Educational Emphases

Give the pupils 9-dot problem,12-dot problem and 16-dot problem . tell them they have 2 minutes, to join the lines without lifting their pen from the table

Reflection

To allow pupils to see the answers to some problems lie outside the normal boundary of thinking


 

Hari: Khamis

Masa: 7.8

Tarikh: 19 Ogos 2010

Tingkatan: 4S5

Matapelajaran: Sains Pertanian

Bab

Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan

Objektif pembelajaran

2.4 Biosis

Jenis organisma

Bidang pembelajaran

Aras 1

Memerihalkan jenis organisma

Menjelaskan kebaikan dan keburukan oragnisma

Hasil Pembelajaran

Menyatakan bentuk,ciri-ciri dan tabiat jenis organism

Menjelaskan kebaikan dan keburukan organisma

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar boleh menjawab soalan berbentuk kuantitatif mengikut format dan pengiraan tetap

Refleksi Guru

Guru menjalankan pengelarasan dan pengeteraan kerja kursus SPT di SMK Balai Ringin


 


 

Hari: Jumaat

Masa: 1,2

Tarikh: 20 Ogos 2010

Tingkatan: 5S5

Matapelajaran: Sains Pertanian

Bab

Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan

Objektif pembelajaran

Pelajar akan dapat menyelesaikan masalah mudah dalam pengurusan tanaman

Memperoleh kemahiran semasa menjalankan eksperimen dan amali

Bidang pembelajaran

g. Amalan untuk membaiki keadaan tanah

Hasil Pembelajaran

Pengiraan kuantiti nutrien dalam baja lurus dan sebatian

Pengiraan kuantiti baja

Program pembajaan

Aktiviti Pembelajaran

Sumbangsaran

Jawapan Contoh

Latihan pengiraan

Refleksi Guru

Pelajar boleh menunjukkan langkah kerja dan memberi jawapan tepat mengikut formula yang ditetapkan


 

Hari: Jumaat

Masa: 5,6

Tarikh: 20 Ogos 2010

Tingkatan: 4S4

Matapelajaran: Sains Pertanian

Bab

Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan

Objektif pembelajaran

Pelajar akan dapat menyelesaikan masalah mudah dalam pengurusan tanaman

Memperoleh kemahiran semasa menjalankan eksperimen dan amali

Bidang pembelajaran

g. Amalan untuk membaiki keadaan tanah

Hasil Pembelajaran

Pelajar boleh merekod radas dan bahan serta langkah-langkah kerja ladang penyemburan menggunakan kimia racun

Aktiviti Pembelajaran

Menyediakan laporan ladang tentang keadah kawalan mikroorganisma menggunakan kimia beracun

Refleksi Guru

Guru mengadakan demonstrasi tentang cara-cara mengendalikan sebuah penyembur galas sebelum menjalankan amali ladang


 

No comments:

Post a Comment