Thursday, January 28, 2010

Jan Minggu 4

JAN MINGGU: 4

Hari:

Isnin

Masa:

 

Tarikh

25-01-2010

Tingkatan:

5S4

Matapelajaran:

Sains Pertanian

Bab: 3

Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan

Objektif Bidang:

Menyelesaikan masalah dalam pengurusan ternakan

Menjalankan kajian untuk memperkukuhkan pemerolehan pengetahuan dalam bidang pengeluaran ternakan

Bidang Pembelajaran:

Catuan Makanan Ternakan

Hasil Pembelajaran:

Aras 2

Menerangkan konsep nisbah penukaran makanan

Menghitung nisbah penukaran makanan

Aktiiviti Pembelajaran:

Meneliti dan membincangkan jadual nisbah penukaran makanan

Latihan pengiran-rujuk buku teks ms 42-44

Refleksi Guru:

Berpandu formula yang disediakan pelajar boleh menjawab soalan berkaitan nisbah pertukaran makanan

Pelajar faham apa maksud NPM dalam penternakan


 

JAN MINGGU: 4

Day:

Monday

Period:

6,7

Date

25 jan 2010

Form: 5K1

 

Subject:

PBI

Chapter/Theme

Safe Living

Level:

Year 4 5K

Domains

Grammar: Nouns, Pronouns

Informational: Giving directions.instructions.describing and narrating orally

Education Emphase

Learning How to Learn Skills

Multiple Intelligences: Verbal linguistic intelligence

Activities

Read the passage and answer the questions

Read the text.Then complete the table with the correct words from the text

Reflection

Pupils able to read aloud correctly and prounce the words precisely

Pupils answer the questions


 


 


 


 

JAN MINGGU: 4

Day:

Monday

Period:

9

Date

25 Jan 2010

Form:

5K6

Subject:

PBI

Chapter/Theme

Safe Living

Level:

Year 4 5K

Domains

Grammar: Nouns, Pronouns

Informational: Giving directions.instructions.describing and narrating orally

Education Emphase

Learning How to Learn Skills

Multiple Intelligences: Verbal linguistic intelligence

Activities

Read the passage and answer the questions

Read the text.Then complete the table with the correct words from the text

Reflection

Pupils able to read aloud correctly and prounce the words precisely

Pupils answer the questions


 


 

JAN MINGGU: 4

Hari:

Selasa

Masa:

1 dan 2

Tarikh

26-01-2010

Tingkatan:

4S5

Matapelajaran:

Sains Pertanian

Bab:

Pertanian di Malaysia

Objektif Bidang:

Memperoleh pebgetahuan dan kefahaman tentang kepentingan pertanian kepada negara

Bidang Pembelajaran:

1.4 Isu Pertanian di Malaysia

Hasil Pembelajaran:

Aras 1: Menyatakan tujuh isu pertanian di Malaysia

Aras 2 : Menjelaskan isu pertanian di Malaysia

Aras 3: Mencadangkan cara-cara mengatasi berkaitan isu pertanian di Malaysia

Aktiiviti Pembelajaran:

Ceramah

Mengumpul maklumat

Perbahasan/forum

Refleksi Guru:

Pelajar berjaya berbincang tentang isu pertanian di Malaysia


 

JAN MINGGU: 4

Hari:

Selasa

Masa:

3 dan 4

Tarikh

26-01-2010

Tingkatan:

5S5

Matapelajaran:

Sains Pertanian

Bab: 3

Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengelaran ternakan

Objektif Bidang:

i.Memperoleh pengetahuan dan kemahiran dalam amalan pengluaran ternakan

ii.Menjalankan kajian untuk memperkukuhkan pemerolehan pengetahuan dalam bidang pengeluaran ternakan

Bidang Pembelajaran:

e. Catuan Makanan Ternakan

Hasil Pembelajaran:

Aras 2: Menerangkan konsep nisbah penukaran makanan

Menghitung nisbah penukaran makanan

Aktiiviti Pembelajaran:

i.Menelti dan membincangkan jadual nisbah penukaran makanan

ii.latihan pengiraan soalan no 3 SPM Sains Pertanian 2008

Refleksi Guru:

Pelajar mengamalkan


 

JAN MINGGU: 4

Hari:

Selasa

Masa:

7 dan 8

Tarikh

26-01-2010

Tingkatan:

4S4

Matapelajaran:

Sains Pertanian

Bab:

Pertanian di Malaysia

Objektif Bidang:

Memperoleh pebgetahuan dan kefahaman tentang kepentingan pertanian kepada negara

Bidang Pembelajaran:

1.4 Isu Pertanian di Malaysia

Hasil Pembelajaran:

Aras 1: Menyatakan tujuh isu pertanian di Malaysia

Aras 2 : Menjelaskan isu pertanian di Malaysia

Aras 3: Mencadangkan cara-cara mengatasi berkaitan isu pertanian di Malaysia

Aktiiviti Pembelajaran:

Ceramah

Mengumpul maklumat

Perbahasan/forum

Refleksi Guru:

Pelajar berjaya berbincang tentang isu pertanian di Malaysia


 

JAN MINGGU: 4

Hari:

Rabu

Masa:

3 dan 4

Tarikh

27-01-2010

Tingkatan:

5S4

Matapelajaran:

Sains Pertanian

Bab: 3

Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengelaran ternakan

Objektif Bidang:

i.Memperoleh pengetahuan dan kemahiran dalam amalan pengluaran ternakan

ii.Menjalankan kajian untuk memperkukuhkan pemerolehan pengetahuan dalam bidang pengeluaran ternakan

Bidang Pembelajaran:

e. Catuan Makanan Ternakan

Hasil Pembelajaran:

Aras 2: Menerangkan konsep nisbah penukaran makanan

Menghitung nisbah penukaran makanan

Aktiiviti Pembelajaran:

i.Menelti dan membincangkan jadual nisbah penukaran makanan

ii.Latihan pengiraan soalan no 3 SPM Sains Pertanian 2008

Refleksi Guru:

Guru mengiring pelajar mentaksirkan dan menganalisis soalan no 3 SPM Sains Pertanian 2008. Pelajar boleh menjawab soalan tersebut dengan tepat


 

JAN MINGGU: 4

Day:

Wednesday

Period:

7 and 8

Date

27 Jan 2010

Form:

5K1

Subject:

PBI

Chapter/Theme

Applying for a job

Level:

1.13 Listening to and understanding information contained in a formal letter of application for jobs and replies to them

Domains

Informational: Writing using appropriate format and conventions

Education Emphase

Thinking Skills: Identifying, gathering,arranging and presenting information

Interpersonal: Participating in conversation and discussion

Activities

Reading and wrting down the advertisement

Discussion

Format of a business letter

Reflection

Pupils able to write using appropriate format to write an formal letter


 


 

JAN MINGGU: 4

Day:

Thursday

Period:

1 and 2

Date

28 Jan 2010

Form: 5K1

 

Subject:

PBI

Chapter/Theme

Writing a friendly letter

Level:

1.13 Listening to and understanding information contained in an informal letter

Letter to a pen friend

Domains

Informational: Writing using appropriate format and conventions

Education Emphase

Thinking Skills: Identifying, gathering,arranging and presenting information

Interpersonal: Participating in conversation and discussion

Activities

Read and Respond

Writing informal letter: Gathering ideas, making notes

Reflection

Pupils able to write a friendly letter using appropriate format to write a friendly letter. Teacher guide pupils to construct simple sentences


 


 

JAN MINGGU: 4

Hari:

Khamis

Masa:

7 dan 8

Tarikh

28-01-2010

Tingkatan:

4S5

Matapelajaran:

Sains Pertanian

Bab:

Pertanian di Malaysia

Objektif Bidang:

Memperoleh pengetahuan dan kefahaman tentang kepentingan pertanian kepada negara

Bidang Pembelajaran:

1.4 Isu Pertanian di Malaysia

Hasil Pembelajaran:

Aras 1: Menyatakan tujuh isu pertanian di Malaysia

Aras 2 : Menjelaskan isu pertanian di Malaysia

Aras 3: Mencadangkan cara-cara mengatasi berkaitan isu pertanian di Malaysia

Aktiiviti Pembelajaran:

Ceramah

Mengumpul maklumat

Perbahasan/forum

Refleksi Guru:

Pelajar berjaya berbincang tentang isu pertanian di Malaysia


 

JAN MINGGU: 4

Hari:

Jumaat

Masa:

1 dan 2

Tarikh

29-01-2010

Tingkatan:

5S5

Matapelajaran:

Sains Pertanian

Bab: 3

Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengelaran ternakan

Objektif Bidang:

i.Memperoleh pengetahuan dan kemahiran dalam amalan pengluaran ternakan

ii.Menjalankan kajian untuk memperkukuhkan pemerolehan pengetahuan dalam bidang pengeluaran ternakan

Bidang Pembelajaran:

e. Catuan Makanan Ternakan

Hasil Pembelajaran:

Aras 2: Menerangkan konsep nisbah penukaran makanan

Menghitung nisbah penukaran makanan

Aktiiviti Pembelajaran:

i.Menelti dan membincangkan jadual nisbah penukaran makanan

ii.Latihan pengiraan soalan no 3 SPM Sains Pertanian 2008

Refleksi Guru:

Guru mengiring pelajar mentaksirkan dan menganalisis soalan no 3 SPM Sains Pertanian 2008. Pelajar boleh menjawab soalan tersebut dengan tepat


 

JAN MINGGU: 4

Hari:

Jumaat

Masa:

5 dan 6

Tarikh

29-01-2010

Tingkatan:

4S4

Matapelajaran:

Sains Pertanian

Bab:

Pertanian di Malaysia

Objektif Bidang:

Memperoleh pengetahuan dan kefahaman tentang kepentingan pertanian kepada negara

Bidang Pembelajaran:

1.4 Isu Pertanian di Malaysia

Hasil Pembelajaran:

Aras 1: Menyatakan tujuh isu pertanian di Malaysia

Aras 2 : Menjelaskan isu pertanian di Malaysia

Aras 3: Mencadangkan cara-cara mengatasi berkaitan isu pertanian di Malaysia

Aktiiviti Pembelajaran:

Ceramah

Mengumpul maklumat

Perbahasan/forum

Refleksi Guru:

Pelajar berjaya berbincang tentang isu pertanian di Malaysia

Pelajar mengenalpasti isu dan langkah-langkah untuk mengatasi isu pertanian oleh pihak tertentu

1 comment: