Hari: isnin | Masa: 1.2 | Tarikh: 1 Mac 2010 |
Tingkatan: 5S4 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan | |
Objektif pembelajaran | Memahami faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan Memperoleh pengetahuan dan kemahiran dalam amalan pengeluaran ternakan | |
Bidang pembelajaran | 3.5 Genetik c. Pembiakan ternakan | |
Hasil Pembelajaran | Aras 1. Mengenalpasti organ-organ sistem pembiakan rumunan Menyatakan fungsi-fungsi organ-organ sistem pembiakan ruminan | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangansaran, Gambar rajah menunjukkan sistem pembiakan ruminan Melakar dan melabel | |
Refleksi Guru | Pelajar mengenalpasti organ-organ sistem pembiakan lembu jantan dan betina Pelajar mengenalpsati fungsi organ –organ sistem pembiakan lembu jantan dan betina |
Day: Monday | Period: 6,7 | Date: 1 Mac 2010 |
Form: 5K1 | Subject:: PBI | |
Theme/Chapter | The first step to mastering English | |
Communication Function | Discussion and presentation of ideas Grammar Vocabalary expansion | |
Language Focus | Giving simple recounts orally and in writing | |
Educational Emphases | Thinking skills. Identifying, gathering, arranging and presenting information Find the nouns in the sentences below Fill in the blanks with the suitable form of countable and uncountable noun | |
Reflection | Pupile participated actively and were able to construct simple sentences orally and in writing |
Day: Monday | Period: 9 | Date: 1 Mac 2010 |
Form: 5K6 | Subject:: PBI | |
Theme/Chapter | The first step to mastering English | |
Communication Function | Discussion and presentation of ideas Grammar Vocabalary expansion | |
Language Focus | Giving simple recounts orally and in writing | |
Educational Emphases | Thinking skills. Identifying, gathering, arranging and presenting information Find the subjects in the sentences below Pick up the verb,subject and object in each of these sentences | |
Reflection | Pupils participated actively and were able to construct simple sentences orally and in writing |
Hari: Selasa | Masa: 1,2 | Tarikh: 2 Mac 2010 |
Tingkatan: 4S5 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan | |
Objektif pembelajaran | Memahami faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan penghasilan tumbuhan Menerangkan pengubahsuaian faktor untuj mendapatkan pertumbuhan serta penghasilan yang lebih baik | |
Bidang pembelajaran | b. Suhu | |
Hasil Pembelajaran | Menjelaskan bagaimana suhu memberi kesan terhadap: percambahan,transpirasi,kualiti hasil tumbuhan dan fizikal tumbuhan | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran Membuat rujukan eksperimen keperluan percambahan biji benih dalam mata pelajaran Sains Tingkatan 1-3 | |
Refleksi Guru | Pelajar membuat naungan /sungkupan kepada tanaman yang sedia ada di sekolah |
Hari: Selasa | Masa: 3,4 | Tarikh: 2 Mac 2010 |
Tingkatan: 5S5 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan | |
Objektif pembelajaran | Memahami faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan Memperoleh pengetahuan dan kemahiran dalam amalan pengeluaran ternakan | |
Bidang pembelajaran | 3.5 Genetik c. Pembiakan ternakan | |
Hasil Pembelajaran | Aras 1. Menyatakan tanda biang Aras 2. Menyatakan maksud: i.Pengawanan semulajadi ii.Permanian beradas | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangansaran, Melengkapkan pengurusan grafik Melakar dan melabel | |
Refleksi Guru | Pelajar menyatakan tanda biang Pelajar membandingbeza antara pengawanan semulajadi dan permanian beradas |
Hari: Rabu | Masa: 5,6 | Tarikh: 2 Mac 2010 |
Tingkatan: 5S4 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan | |
Objektif pembelajaran | Memahami faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan Menyelesaikan maalah dalam pengurusan ternakan | |
Bidang pembelajaran | 3.5 Genetik b.Memperbaiki baka yang sedia ada | |
Hasil Pembelajaran | Aras 1. Mengenalpasti organ-organ sistem pembiakan ruminan (jantan dan betina)
| |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangansaran, Melengkapkan pengurusan grafik Melakar dan melabel organ-organ sistem pembiakan rumiman | |
Refleksi Guru | Pelajar mengenalpasti organ-organ system pembiakan ruminan Pelajar boleh melakarkan dan melabel organ-organ system pembiakan ruminan |
Hari: Khamis | Masa: 3,4 | Tarikh: 3 Mac 2010 |
Tingkatan: 4S5 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan | |
Objektif pembelajaran | Memahami faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan penghasilan tumbuhan | |
Bidang pembelajaran | b. Suhu | |
Hasil Pembelajaran | Aras 2 Menerangkan bagaimana suhu memberi kesan terhadap:percambahan,transpirasi,kualiti hasil tumbuhan dan fizikal tumbuhan Menghuraikan kaedah yang digunakan untuk mendaptkan suhu yang sesuai | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran Melengkapkan pengurusan grafik Eksperimen makmal untuk menunjukkan kesan air terhadap kesegahan sel | |
Refleksi Guru | Pelajar mengenalpasti empat keadah untuk mendapatkan suhu yang sesuai untuk tumbesaran tumbuhan |
Day:Wednesday | Period:6,7 | Date: 3 March 2010 |
Form: 5K1 | Subject:: PBI | |
Theme/Chapter | The first step to mastering English | |
Communication Function | Informational: Reading and understand the correct form of pronouns provided in the column Indentify the correct pronoun in each sentences | |
Language Focus | Nouns Using Pronouns correctly | |
Educational Emphases | Thinking skills. Identifying, gathering, arranging and presenting information Study the following sentences on how the pronouns are used Fill in the blanks with the suitable form of pronouns | |
Reflection | Pupils are able to read aloud and to fill in the blanks provided with the correct form of pronouns |
Day: Thursday | Period:1,2 | Date: 4March 2010 |
Form: 5K6 | Subject:: PBI | |
Theme/Chapter | The first step to mastering English | |
Communication Function | Informational: Reading and understand the correct form of pronouns provided in the column Indentify the correct pronoun in each sentences | |
Language Focus | Nouns Using Pronouns correctly | |
Educational Emphases | Thinking skills. Identifying, gathering, arranging and presenting information Study the following sentences on how the pronouns are used Fill in the blanks with the suitable form of pronouns | |
Reflection | Pupils are able to read aloud and to fill in the blanks provided with the correct form of pronouns |
Hari: Khamis | Masa: 56 | Tarikh: 4 Mac 2010 |
Tingkatan: 4S5 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan | |
Objektif pembelajaran | Memahami faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan penghasilan tumbuhan Menerangkan pengubahsuaian faktor untuj mendapatkan pertumbuhan serta penghasilan yang lebih baik | |
Bidang pembelajaran | b. Suhu | |
Hasil Pembelajaran | Menjelaskan bagaimana suhu member kesan terhadap: percambahan,transpirasi,kualiti hasil tumbuhan dan fizikal tumbuhan | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran Membuat rujukan eksperimen keperluan percambahan biji benih dalam mata pelajaran Sains Tingkatan 1-3 | |
Refleksi Guru | Pelajar membuat naungan /sungkupan kepada tanaman yang sedia ada di sekolah |
Hari: Jumaat | Masa: 1,2 | Tarikh: 5 Mac 2010 |
Tingkatan: 5S4 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Faktor yang mempengaruhi tumbesaran dan pengeluaran ternakan | |
Objektif pembelajaran | Memperoleh pengetahuan dan kemahiran dalam amalan pengeluaran ternakan Meyelesaikan masalah dalan pengurusan ternakan | |
Bidang pembelajaran | c. Pembiakan ternakan | |
Hasil Pembelajaran | Aras 1 i.Menyatakan tanda biang ii.Menyatakan maksud: -Pengawanan semulajadi -Permanian beradas | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran Tunjuk cara Melakar dan melabel Gambar rajah menunjukkkan keadah pengawan | |
Refleksi Guru | Pelajar mengenalpasti lembu betina yang sedia untuk mengawan Pelajar boleh membandingbeza antara pengawanan semulajadi dan permanian beradas |
Hari: Jumaat | Masa: 5,6 | Tarikh: 5 Mac 2010 |
Tingkatan: 4S4 | Matapelajaran: Sains Pertanian | |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan | |
Objektif pembelajaran | Menerangkan pengubahsuaian faktor untuk mendapat pertumbuhan serta penghasilan yang lebih baik | |
Bidang pembelajaran | b. Hujan | |
Hasil Pembelajaran | Aras 1 Menjelaskan bagaimana air member kesan terhadap; fotosintesis,penyerapan dan translokasi nutrient,transpirasi dan kesegahan sel Aras 2 Menerangkan dan menghuraikan keadah yang digunakan untuk mendapat bekalan air yang optimun | |
Aktiviti Pembelajaran | Sumbangsaran Melengkapkan pengurusan grafik Perbincangan tentang eksperimen makmal untuk menunjukkan kesan air terhadap kesegahan sel | |
Refleksi Guru | Pelajar kenalpasti musim hujan di Daerah Serian untuk permulaan penanaman Pelajar mengenalpasti keadah yang paling sesuai untuk mendapat bekalan air yang mencukupi |
Tahniah! RPH Minggu 8,9 dan 10 yang lengkap dan kemaskini.
ReplyDeleteSila gunakan hitungan minggu seperti dalam kalender yang saya keluarkan.