Tarikh | 31 Ogos 2009 |
Mata Pelajaran | Sains Pertanian |
Tingkatan | 5K1/K2 |
Masa | |
Bab | |
Objektif Bidang | |
Bidang Pembelajaran | |
Hasil Pembelajaran | |
Aktiviti Pembelajaran | CUTI UMUN HARI KEBANGSAAN MALAYSIA |
Refleksi Guru |
Tarikh | 1 Sept 2009 (Selasa) |
Mata Pelajaran | Sains Pertanian |
Tingkatan | 5K2 |
Masa | 0945-1050 |
Bab | Bab 5 Teknologi dalam pertanian |
Objektif Bidang | i.Memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengenai mekanisasi dalam pertanian ii.Mengaplikasikan pengetahuan tentang mekanisasi dalam pengeluaran tanaman dan ternakan |
Bidang Pembelajaran | 5.1 Mekanisasi Ladang c. Penggunaan mekanisasi ladang d. Sistem pengairan dan penyaliran |
Hasil Pembelajaran | i.Menghuraikan penggunaan mekanisasi lading dalam aktiviti tanaman dan ternakan ii Mengenal pasti jenis sistem pengairan |
Aktiviti Pembelajaran | i.Penggunaan powerpoint ii.Menggunakan mekanisasi yang sesuai untuk menjalankan satu aktiviti penternakan iii. Menjawab soalan pengukuhan di Buku Latihan Sains Pertranian |
Refleksi Guru | Pelajar mengenalpasti peralatan/jentera yang sesuai untuk aktiviti pertanian Pelajar boleh menjawab semua soalan pengukuhan dengan betul |
Tarikh | 1 Sept 2009 (Selasa) |
Mata Pelajaran | Sains Pertanian |
Tingkatan | 4K5 |
Masa | 1050-1130 |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan |
Objektif Bidang | i.Memahami faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan penghasilan tumbuhahan ii.Menerangkan pengubahsuaian faktor untuk mendapatkan pertumbuhan serta penghasilan yang lebih baik |
Bidang Pembelajaran | 2.5 Genetik c. Pembaikan b.Kaedah menghasilkan varieti baru |
Hasil Pembelajaran | Aras 1 i.Menjelaskan mengikut urutan langkah menghasilkan varieti baru ii.Menghuraikan kaedah membiak varieti baru |
Aktiviti Pembelajaran | i.Pelajar mengenalpasti pembiakan secara seks dan aseks ii.Berdasarkan rajah gambar yang disediakan pelajar menerangkan langkah melakukan cantuman markot / tut |
Refleksi Guru | Pelajar boleh hubungkait keadah pembiakan dengan jenis tanaman Pelajar boleh menerangkan satu cara pembiakan tanaman |
Tarikh | 2 Sept 2009 (Rabu) |
Mata Pelajaran | Sains Pertanian |
Tingkatan | 4S5 |
Masa | 0705-0805 |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan |
Objektif Bidang | i.Memahami faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan penghasilan tumbuhahan ii.Menerangkan pengubahsuaian faktor untuk mendapatkan pertumbuhan serta penghasilan yang lebih baik |
Bidang Pembelajaran | 2.5 Genetik c. Pembaikan b.Kaedah menghasilkan varieti baru |
Hasil Pembelajaran | i.Membandingbeza pembiakan seks dengan pembiakan aseks ii.Membandingbeza tut dengan cantuman |
Aktiviti Pembelajaran | Slaid/Foto/ Powerpoint Melengkapkan pengurusan grafik Menjawab soalan dalam bulu Manual Latihan Ting 4 |
Refleksi Guru | Pelajar mengenal cara-cara tumbuhan membiak Pelajar mengenalpasti kelebihan/kekurangan antara pembiakan seks dan aseks |
Tarikh | 2 Sept 2009 (Rabu) |
Mata Pelajaran | Sains Pertanian |
Tingkatan | 4K2 |
Masa | 1055-1205 |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan |
Objektif Bidang | i.Memahami faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan penghasilan tumbuhahan ii.Menerangkan pengubahsuaian faktor untuk mendapatkan pertumbuhan serta penghasilan yang lebih baik |
Bidang Pembelajaran | 2.5 Genetik c. Pembaikan b.Kaedah menghasilkan varieti baru |
Hasil Pembelajaran | Aras 1 i.Menjelaskan mengikut urutan langkah menghasilkan varieti baru ii.Menghuraikan kaedah membiak varieti baru |
Aktiviti Pembelajaran | i.Pelajar mengenalpasti pembiakan secara seks dan aseks ii.Berdasarkan rajah gambar yang disediakan pelajar menerangkan langkah melakukan cantuman markot / tut |
Refleksi Guru | Pelajar boleh hubungkait keadah pembiakan dengan jenis tanaman Pelajar boleh menerangkan satu cara pembiakan tanaman |
Tarikh | 3 Sept 2009 (Khamis) |
Mata Pelajaran | Sains Pertanian |
Tingkatan | 5K1 |
Masa | 0815-0915 |
Bab | Bab 5 Teknologi dalam pertanian |
Objektif Bidang | i.Memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengenai mekanisasi dalam pertanian ii.Mengaplikasikan pengetahuan tentang mekanisasi dalam pengeluaran tanaman dan ternakan |
Bidang Pembelajaran | 5.1 Mekanisasi Ladang c. Penggunaan mekanisasi ladang d. Sistem pengairan dan penyaliran |
Hasil Pembelajaran | i.Menghuraikan penggunaan mekanisasi lading dalam aktiviti tanaman dan ternakan ii Mengenal pasti jenis sistem pengairan |
Aktiviti Pembelajaran | i.Penggunaan powerpoint ii.Menggunakan mekanisasi yang sesuai untuk menjalankan satu aktiviti penternakan iii. Menjawab soalan pengukuhan di Buku Latihan Sains Pertranian |
Refleksi Guru | Pelajar mengenalpasti peralatan/jentera yang sesuai untuk aktiviti pertanian Pelajar boleh menjawab semua soalan pengukuhan dengan betul |
Tarikh | 3 Sept 2009 (Khamis) |
Mata Pelajaran | Sains Pertanian |
Tingkatan | 5K2/K3 |
Masa | 0935-1035 |
Bab | Bab 5 Teknologi dalam pertanian |
Objektif Bidang | i.Memperoleh pengetahuan dan kemahiran mengenai mekanisasi dalam pertanian ii.Mengaplikasikan pengetahuan tentang mekanisasi dalam pengeluaran tanaman dan ternakan |
Bidang Pembelajaran | 5.1 Mekanisasi Ladang c. Penggunaan mekanisasi ladang d. Sistem pengairan dan penyaliran |
Hasil Pembelajaran | i.Menerangkan faedah-faedah mekanisasi lading ii.Membandingbeza system pengairantitisan dengan pengairan percikan |
Aktiviti Pembelajaran | i.Penggunaan powerpoint ii.Menggunakan mekanisasi yang sesuai untuk menjalankan satu aktiviti penternakan iii. Menjawab soalan pengukuhan di Buku Latihan Sains Pertranian |
Refleksi Guru | Pelajar mengenalpasti peralatan/jentera yang sesuai untuk aktiviti pertanian Pelajar boleh menjawab semua soalan pengukuhan dengan betul |
Tarikh | 3 Sept 2009 (Khamis) |
Mata Pelajaran | PLPH |
Tingkatan | 4K8 |
Masa | 1035-1205 |
Bab | Cara –cara amalan kesihatan yang baik |
Objektif Bidang | Pelajar boleh menghindarkan diri daripada di jangkiti oleh penyakit |
Bidang Pembelajaran | Amalan untuk mengekalkan kesihatan diri |
Hasil Pembelajaran | i.Menyatakan cara-cara untuk kebersihan diri ii.Menjelaskan isu berkaitan penyakit berjangkit |
Aktiviti Pembelajaran | i.Sumbangsaran ii Tunjuk cara iii.Simulasi |
Refleksi Guru | Pelajar sedar tentang bahayanya kesan/akibat penyakit berjangkit dan cara-cara untuk mengelakkannya |
Tarikh | 4 Sept 2009 (Jumaat) |
Mata Pelajaran | Sains Pertanian |
Tingkatan | 4S4 |
Masa | 0935-1035 |
Bab | Bab 2 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan hasil tumbuhan |
Objektif Bidang | i.Memahami faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan penghasilan tumbuhahan ii.Menerangkan pengubahsuaian faktor untuk mendapatkan pertumbuhan serta penghasilan yang lebih baik |
Bidang Pembelajaran | 2.5 Genetik c. Pembaikan b.Kaedah menghasilkan varieti baru |
Hasil Pembelajaran | Aras 1 i.Menjelaskan mengikut urutan langkah menghasilkan varieti baru ii.Menghuraikan kaedah membiak varieti baru |
Aktiviti Pembelajaran | i.Pelajar mengenalpasti pembiakan secara seks dan aseks ii.Berdasarkan rajah gambar yang disediakan pelajar menerangkan langkah melakukan cantuman markot / tut |
Refleksi Guru |
No comments:
Post a Comment